– Folk er redde når de kjører her

Artikkelen er over 1 år gammel

Store mengder is og snø henger over E16 i Kvamskleiva. Dette er definert som det mest rasfarlige punktet på riksvegene i Oppland.

DEL

Ivar Hagerup i Vang har tatt bildene som viser at det ligger mye snø og is ved begge rasoverbyggene. Bildene er tatt fra andre siden av Vangsmjøsa. De viser betydelige mengder snø og is som henger over tunnelen og rasoverbyggene.

E16 er planlagt å gå i tunnel forbi dette punktet, nettopp på grunn av rasfaren. Men prosjektet har i årevis blitt skjøvet ut i tid. Slik situasjonen er nå, må bilistene belage seg på mange nye vintre med dagens løsning, der E16 går i en kort tunnel med rasoverbygg ved begge inngangene.

Det ligger mye snø og is ved det vestre tunnelløpet på E16 i Kvamskleiva. Foto: Ivar Hagerup

Det ligger mye snø og is ved det vestre tunnelløpet på E16 i Kvamskleiva. Foto: Ivar Hagerup

Folk er redde

Ordfører i Vang, Vidar Eltun, sier til OA at folk er redde når de kjører der. Det faller ofte ned is og snø, og de lokale trafikanten har lært seg å leve med faren.

– Så vi kjører sakte og følger godt med, sier han. Ifølge Eltun ligger en utbedring av strekningen inne i Nasjonal Transportplan fra 2024.

– Det er altfor lenge tid, mener han. Han understreker at tunnelen og vegen i Kvamskleiva på ingen måte er tidsmessige. E16 i Kvamskleiva blir i dag karakterisert som det dårligste punktet på hele E16 fra Oslo til Bergen.

Slik ser det ut ved det østlige  rasoverbygget. Øverst skimtes den gamle kongevegen.

Slik ser det ut ved det østlige rasoverbygget. Øverst skimtes den gamle kongevegen.

Syver Øistuen i Statens vegvesen sier at dette er en nokså vanlig situasjon på strekningen, som gir selskapet som drifter vegen mye arbeid i vinterhalvåret.

Får ikke gravd vekk

– Nå som snø og is skal smelte, er det naturlige forhold som avgjør hvordan forholdene blir. Vi bruker gravemaskin for å fjerne store ismasser i vegskjæringer. Men i Kvamskleiva er ikke dette mulig, sier Øistuen.

Han viser til at entreprenøren som har driftskontrakten nesten daglig er i områder og fjerner og rydder is. Også inne i tunnelen dannes det nye istapper. Det legger seg også iskuler i vegbanen.

Nylig omtalte avisa Valdres at det gikk et ras i området mens det sto flere biler ved tunnelen.

– Men vi har ikke fått noen melding om ras i området, understreker Øistuen. Entreprenøren plikter å rapportere ras til Statens vegvesen.

– Heldigvis har vi ikke hatt noen alvorlige ulykker på strekningen. Men det er klart at noe må gjøres, sier Øistuen.

Artikkeltags