Slik får du sove i varmen

Young hispanic woman suffering for summer heat and lack of air conditioning at home. Black girl covered with sweat sleeping on floor with head inside fridge.

Young hispanic woman suffering for summer heat and lack of air conditioning at home. Black girl covered with sweat sleeping on floor with head inside fridge. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

- Hjelper ikke nødvendigvis å ta en kald dusj før du legger deg.

DEL

(Nettavisen): Superværet i Sør-Norge, med rekordtemperaturer i ukesvis, gjør at mange ikke får sove.

- Det er nok mange som synes det er ubehagelig og at varmen ikke er noe stas når man skal legge seg for å sove, sier stipendiat Torhild Pedersen ved Bergen Stress and sleep group, ved Universitetet i Bergen, til Nettavisen.

- Senk temperaturen

Pedersen sier det er en god forklaring på hvorfor en del føler ubehag, og ikke får sove.

- Det som skjer når vi skal sove om kvelden, er at kroppstemperaturen synker så vi skal få optimale forhold for søvn. Hvis det er for varmt, for eksempel under dynen, så klarer ikke kroppen å regulerer den optimale temperaturen, slik at vi ikke får sove så godt, sier Pedersen.

Hennes råd er derfor å prøve å senke temperaturen på soverommet, til et sted mellom 18 og 20 grader, som er mest optimalt.

- Hvis det blir for varmt, vil hjernen vekke oss og varsle oss om at det er for varmt. Så prøv å hold temperaturen mest mulig komfortabel, sier hun.

Dropp også den tjukke dyna, og bruk heller et tynt laken over deg.

- Ha det mørkt

Det andre viktige rådet, er å ha det mørkt på soverommet.

- Vi har det også veldig lyst når vi skal sove, og lyset er med på å aktivere oss veldig. Det er med på å holde hjernen vår våken. Så for å få sove godt er det minst like viktig å skjerme oss for lys som å holde temperaturen nede, sier Pedersen.

Hennes råd er å ha mørke gardiner, eller å ha på seg en sovemaske.

- Finn også det kaldeste stedet i huset. Har du et hus med flere etasjer, så legg deg i underetasjen, der det ofte er kaldere. Det er dessuten viktig å forberede seg på at man skal legge seg, så man ikke kommer inn på et kokvarmt rom der sola har stått på hele kvelden, sier hun.

Pedersen sier det også er lurt å skjerme seg mot støy.

- Å ha åpent vindu om natten i byene kan by på utfordringer i forbindelse med mye støy som forstyrrer søvnen. Å sove med ørepropper kan da være lurt for å hindre oppvåkninger, sier hun.

- Kald dusj ikke positivt

KALDT OG MØRKT: Torhild Pedersen, stipendiat Torhild Pedersen ved Bergen Stress and sleep group, råder folk til å få ned temperaturen på soverommet, og å ha det mørkt.  Privat

Hun sier det imidlertid ikke hjelper så mye med en kald dusj før man skal sove.

- En kald dusj er ikke nødvendigvis så positivt når det kommer til temperaturregulering. For at kroppstemperaturen skal synke, så kvitter vi oss med varme gjennom huden. Men hvis du tar en veldig kald dusj så vil blodårene trekke seg sammen, og det vil hindre at kroppen får kvittet seg med varmen, sier Pedersen.

- Men trenger vi mindre søvn om sommeren?

- Vi blir mer våken når det er mye lys, men vi trenger jo fortsatt søvn. Så å sove for få timer hver natt er fortsatt ikke bra selv om det er sommer. Om man får noen netter uten søvn går det bra, men om det blir flere korte netter så vil det merkes på humøret, sier hun.

- Men man trenger ikke søke hjelp mot manglende søvn i kortere perioder, for ofte er det mye man kan gjøre selv.

- Ikke søvnig på dagen

Hun understreker samtidig at søvnbehovet det er veldig individuelt.

- Det viktigste er at man føler seg uthvilt og ikke er søvnig på dagen. I utgangspunktet tenker man at det å sove sju timer per natt er bra, men for noen holder det med seks timer, og andre trenger mer, sier Pedersen.

Artikkeltags