Pengene nesten oppbrukt før spaden er satt i jorda

Her på toppen av Valdresflye har det vært planlagt et signalbygg for turister. Nå er hotelldrømmen død, planen er å bygge en cafe med 22 sitteplasser. Foto: Ingvar Skattebu

Her på toppen av Valdresflye har det vært planlagt et signalbygg for turister. Nå er hotelldrømmen død, planen er å bygge en cafe med 22 sitteplasser. Foto: Ingvar Skattebu Foto:

Drømmen om et stort signalbygg på toppen av Valdresflye er redusert til en liten cafe som knapt kan ta imot en busslast turister.

DEL

Dette er realiteten når fylkestinget tirsdag skal ta stilling til sluttfinansieringen. Da har fylkesutvalget gått inn for å bevilge 4,5 millioner til realiseringen av cafeen. Etter mange runder og masse planlegging står prosjektet i dag igjen som et cafebygg med 22 sitteplasser ved bord. I tillegg skal det være 16 sitteplasser lange veggene.

Mange år - mange planer

Planene for et såkalt signalbygg på toppen av Valdresflye, med den nasjonale turistvegen som en av trafikkdriverne, er det blitt lansert mange både luftige og spenstige planer. Men i dag konstaterer fylkesrådmannen at det meste av den avtale summen for hele prosjektet på 29,5 millioner kroner er brukt opp. Det er lagt ned fem millioner til å bygge strømkabel i bakken opp til toppen av Valdresflye. Det er videre brukt fire millioner på å rive det gamle vandrerhjemmet, erverve grunnen og rydde området. Hele 8,5 millioner er brukt på å planlegge prosjektet.

– Det som startet som et enkelt turistanlegg med rasteplass og toalettanlegg i tillegg til vandrerhjemmet, utviklet seg til et større hotellanlegg med   mange aktører inne i bildet, før det etter hvert ble redusert til et spennende servicebygg som skulle gjennomføres som et offentlig spleiselag, heter det i saksutredningen.

Ingen ville bygge

Prosjekt Flye 1389 ble lagt ut som et offentlig anbud i 2017, uten at en eneste entreprenør meldte seg. En gjennomgang av prosjektet viste den gang at den forventete totalkostnadene på den gangs planer ville komme på rundt 58 millioner kroner, mens rammen var 29,5. Med andre ord manglet det 28 millioner på å gjennomføre disse planene.

Derfor ble det lagt fram et nytt skisseforslag til en cafe med de nevnte 22 pluss 16 sitteplassene i november 17. Det er finansieringen av dette bygget fylkestinget skal behandle nå. Den fylkeskommunale delen er på 4,5 millioner, Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger 8 millioner og Øystre Slidre kommune med 3 millioner. Til sammen blir tilleggsbevilgningen på 15,5 millioner.

– For lite

Fylkesrådmannen og politikerne mener at servicebygget på Valdresflye skal være en støttespiller for reiselivet på begge sidene av fjellovergangen.

Direktør i Beitostølen Resort, Atle Hovi, sier i en kommentar til OA at han tror dette blir for smått, og kan virke mot sin hensikt.

– En cafe med 22 sitteplasser er svært lite, det rommer knapt en busslast turister. Et servicebygg på Valdresflye kan være et fantastisk utgangspunkt for høyfjellsopplevelser, men også et turmål i seg selv. Men med så små dimensjoner vil mange måtte oppleve ikke å få plass, og da blir opplevelsen negativ. Det er ingen tjent med, tror Hovi.

– Dette er et spørsmål om penger. Er det aktuelt for dere i Beitostølen Resort eller andre å få inn med privat kapital for å realisere mer omfattende planer?

– Nei, vi har fullt fokus på egne prosjekt her på Beitostølen og i Raudalen. Kanskje en gang i framtida, men ikke nå, sier Hovi. Han mener at dersom det skal bygges et mindre cafebygg nå, må det planlegges og formes slik at det kan utvides seinere.

Artikkeltags