Hver gang alle andre fjelloverganger stenger, skjer dette på E16

    Alle fjelloverganger mellom Bergen og Oslo var igår kveld stengt, utenom E16 Filefjell. Da ble det fullt trafikkaos - som vanlig.

    DEL

    Arve Wangensteen, daglig leder Vang Auto-service AS, forteller om et travelt døgn på arbeid.

    – Det har vært litt å drive med. En kollisjon mellom to vogntog, kollisjon mellom vogntog og personbil, seks vogntog som kjørte ut og to personbiler som kjørte ut. I tillegg en semitrailer som måtte få hjelp i dag tidlig.

    Wangensteen forteller at det ikke har vært snakk om noen personskader, men store materielle skader.

    – Vi er nødt å kjøre flere skadde vogntog til Oslo, sier han.

    Vi har fått en video innsendt som viser hvordan det hele så ut i området rundt Kvamskleiva.

    Peker på Kvamskleiva

    Det største problemet er flaskehalsen ved Kvamskleiva, forklarer Wangensteen.

    – Vi kjører jo ut med alt vi har for å imøtekomme det som skjer når det blir slik som igår, men det blir alltid mer enn vi har kapasitet til. Kvamskleiva er spesielt utfordrende, for der er det rett og slett for smalt.

    Fremkommeligheten der er så dårlig, at bergingsmannskapet ikke kommer frem.

    – De ansatte fortviler, fordi de får ikke hjulpet slik de som best kan. Igår måtte vi bare begynne i en ende, for så å jobbe oss videre frem, sier Wangensteen.

    Han berømmer politiet for hjelpen de fikk igår.

    – Det at de hjalp til med å få stoppet en del av tungtrafikken, gjorde arbeidet noe lettere, forklarer han.

    Hva må gjøres?

    Daglig leder hos Vang Auto-service AS sier at det er bra det arbeidet som er gjort med veistrekningen, men at det er fånyttes på dager som igår.

    – Det er lite som skal til før det er helt stopp, sier Wangensteen og fortsetter:

    – Kvamskleiva må gjøres helt ferdig. Det prosjektet kan ikke dyttes videre fram i tid i Nasjonal transportplan. Det er viktig å sikre en hovedfartsåre som tåler alt av vær, understreker han.

    I tillegg er Kvamskleiva den mest rasutsette plassen i hele Innlandet, det mener han også det er på tide å gjøre noe med.

    – Det må sikres mot ras her fort. For det er ikke et spørsmål om det går ras her, men når. Plutselig sitter vi i det en dag, sier Wangensteen.

    Nasjonale konsekvenser

    Wangensteen legger til at når det blir slik kaos på strekningen, så går det utover alle. Sett i en større sammenheng, har trafikkaoset der nasjonale konsekvenser. Her får han større fra ordføreren i Vang kommune, Vidar Eltun.

    – Hele kommunikasjonen mellom øst og vest bryter sammen. Ikke noe næringstransport når frem og det er ikke minst farlig med tanke på beredskap. Også er det selvfølgelig farlig og krevende for de lokale, sier Eltun og fortsetter:

    – Det er dramatisk når vi har kvelder som igår, og dette er ikke første gangen. Når det blir stengte veier og vi får all trafikken, så blir det kaotisk, forklarer Eltun.

    Han peker også spesielt på området rundt Kvamskleiva.

    – Der er det byggeklart for ny tunnel. Det mangler bare penger, men prosjektet blir stadig forskjøvet. Nå står det på planen til 2024, det er for lenge til, sier Eltun.

    Ordføreren er klar over kampen om penger til ulike prosjekter, men mener at prosjektet med tunnel i Kvamskleiva må bli prioritert.

    – Det er viktig å sette fokus på utfordringene der og ringvirkningene det har at det blir slik kaos som igår kveld, sier Eltun.


    Artikkeltags