Dette må du gjøre som førstemann til motorsykkelulykker

Ambulanse i fart, Sommer, Horisontalt

Ambulanse i fart, Sommer, Horisontalt Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

OPPLAND: Ny forskning viser at bevisstløse forulykkede fra motorsykkelulykker bør legges over på siden, uavhengig om det er mistanke om nakkeskade eller ikke, melder Norsk Luftambulanse.

DEL

Det hjelper lite om du unngår å bli lam dersom du ikke får puste, sier doktorgradsstipendiat Per Kristian Hyldmo i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Han jobber som overlege og leder av traumeenheten ved Sørlandet sykehuset og har vært ute på mange ulykker som tidligere luftambulanselege.

– Er den forulykkede bevisstløs og ligger på ryggen er det store sjanser for å bli kvalt av egen tunge eller eget blod, sier Hyldmo.

Ifølge den nye forskningen, som Hyldmo har stått for, handler det først og fremst om å sikre luftveiene.

Kan ta av hjelm

Hjelmen skal tas av dersom den forulykkede er bevisstløs og ikke puster.

– Dersom pasienten er bevisstløs, og man ikke finner pust på pasienten, er det veldig viktig å få av hjelmen for å sikre frie luftveier, sier han.

Det skal veldig mye til for at en nakkeskade blir verre ved å legge pasienten over på siden, ifølge Hyldmo. Hvis man ikke gjør det er risikoen høyere for at vedkommende dør, er budskapet fra Hyldmo.

Man behøver ikke ta av hjelmen dersom man kan se eller høre at pasienten puster, selv om personen er bevisstløs.

– Hvis pasienten er bevisstløs men puster, så skal lekfolk legge pasienten over i stabilt sideleie. Hvis pasienten er våken, og antakelig da har frie luftveier, så kan man bare la pasienten styre seg selv, sier han.

– Oppsummert betyr det at hvis pasienten puster, kan hjelmen være på. Hvis pasienten ikke puster, selv ikke etter å ha blitt lagt i stabilt sideleie, så må folk ta av hjelmen og starte hjerte- og lungeredning, sier han.

Se video av hvordan du tar av hjelmen på Stiftelsen Norsk Luftambulanse sine nettsider

Hodeskader

Ifølge Hyldmo er det bare i én av hundre tilfeller at forulykkede som har fått alvorlige hjerneskade og bevisstløse av den grunn, samtidig har en nakkeskade som kan forverres hvis man tar av hjelmen.

Det er heller ikke sånn at det er fare for at man forverrer hodeskader ved å ta av hjelmen.

– Det fins ideer om at hele hodet kan sprekke hvis man tar av hjelmen etter motorsykkelulykker. Men nå har jeg jobbet i luftambulansen i 20 år, og har aldri sett noe sånt hvor pasienten fortsatt er i live. Uansett er det sånn at hvis pasienten skal ha sjanse for å overleve hodeskade, må pasienten kunne puste, sier han.

– Det verste en skadet hjerne vet, er å få for lite oksygen. Da blir den kvalt. Skadde hjerner tåler det enda dårligere enn friske hjerner, sier han.

Steg for steg

Dersom du er førstemann til en ulykke der en motorsyklist er involvert, er forskerens anbefalinger for hva du skal gjøre klare.

Etter å ha sikret skadestedet og ringt 113 kan du hjelpe den skadde.

Den bevisstløse pasienten må få puste – det er det viktigste. Åpne visiret på hjelmen, og sjekk pusten ved å legge øret ned mot pasientens munn:

  • Kjenner og hører du pust? Legg da pasienten forsiktig over på siden.
  • Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen, og sjekk pust på nytt. Hvis du finner pust, legg over på siden. Hvis ikke, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.
  • Hvis pasienten er våken og har vondt i nakken, ikke flytt pasienten og la hjelmen sitte på.
Kilde: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Artikkeltags