To verneverdige båter skulle heises på land - det gikk bra for den ene

ferga

ferga

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

To verneverdige fartøyer skulle heises opp på land fra Randsfjorden i går. Det gikk bra for det ene – foreløpig ikke for det andre.

Den nåværende eieren av MS Brandbu, Roar Sundt, var til stede da øyenstenen hans ble heist på land i Røykenvik i går. Dette foregikk uten problemer. Sundt er glad båten nå er reddet for framtiden.

Det 66 fot lange fartøyet er landets eneste gjenværende lasteskip som er bygd for trafikk på ferskvann i Norge. MS Brandbu er også det minst endrede norskbygde lasteskipet fra perioden rundt forrige århundreskiftet.

– Jo, jeg er glad for at båten er reddet for framtiden, sier Sundt til Oppland Arbeiderblad.

MS Brandbu har vært i hans eie siden 1979. Da kjøpte han den gamle lastebåten som var halvveis nedsunket på vestsiden av Randsfjorden. Siden den gang har Sundt på egen hånd stått for alt av restaureringsarbeider og vedlikehold.

Men nå overlater han gjerne ansvaret for båten til Randsfjordmuseene som skal sette skipet i den stand det engang var. Målet er at det snart skal seile på Randsfjorden igjen.

Styrhuset fjernet

Men det var ikke bare MS Brandbu som fikk seg en tur i lufta i går. Den gamle Randsfjordferga skal overtas av Mjøssamlingene og skulle også heises opp på land og så opp på en spesialtransport for å bli fraktet fra Røykenvik til Minnesund. Der skal den plasseres på slipp og restaureres. Ferga skal være i dårlig forfatning.

Styrhuset og overbygningen måtte fjernes før transporten. Mannskapene slet en del med å løsne dette fra selve skroget på grunn av mange gjennomgående kabler og rør. Men dette lyktes etter hvert, og styrhuset ble lagt på en lastebil.

Ble for tung

Selve ferga var det verre med. Den ble for tung for den krana man hadde til rådighet, forteller nestleder Åge Bjørnstad i Mjøssamlingene til OA.

Vekten på ferga var antatt å være cirka 40 tonn. Men så viste det seg at den veier 56 tonn.

– Vi må ha både større kran og større transport, sier Bjørnstad til OA.

Ny kran vil bli rekvirert av Riksantikvaren over helga. Når den er på plass, gjenopptas aksjonen, og man håper å få fraktet båten til Minnesund så raskt som mulig.

Styrhuset, som allerede er fjernet fra fergen, vil samtidig bli fraktet for seg selv til Minnesund.

Via Lygna og Hurdal

Frakten av selve ferga blir en krevende transport. Planen er å kjøre fra Brandbu opp på riksvei 4, og der ta bakkene opp til Lygna, for så å kjøre ned gjennom Hurdal og så videre til Minnesund.

Transporten var først antatt å skulle skje natt til lørdag, men er nå utsatt til neste uke, og vil tidligst kunne bli gjennomført natt til tirsdag.

Randsfjordferga er Norges eldste bevarte stål- og pendelferge. Den ble bygd på Minnesund for trafikk på Mjøsa i 1923, og gikk der til den flyttet over til Randsfjorden i 1967. Siden ferga ble tatt ut av trafikk på Randsfjorden i 1991, og erstattet med dagens ferge, har den til dels fungert som fritidsfartøy, men har det siste året ligget delvis under vann. Tidligere eier har nå overlatt eierskapet til Mjøssamlingene, som har som målsetning å få også denne båten på vannet igjen.

Artikkeltags