Teslaen tok grønn løype, måtte berges av Falck

grønn løype: Det hjelper ikke at skiløypa er merket «grønn». Teslaen sto bom fast mellom skisporene, rett ned for Beitostølen sentrum. Foto: Bjørn Instanes

grønn løype: Det hjelper ikke at skiløypa er merket «grønn». Teslaen sto bom fast mellom skisporene, rett ned for Beitostølen sentrum. Foto: Bjørn Instanes

Artikkelen er over 1 år gammel

Bildet av Teslaen som har kjørt seg frast midt i skiløypa på Beitostølen er oppsiktsvekkende, men langt fra enestående.

DEL

En mann på vinterferie tok bildet av Teslaen som måte berges av Falck Fagernes sist tirsdag. Føreren hadde tatt totalt feil av underlaget, og dratt ut i den sporlagte skiløypa med den to tonn tunge elbilen.

Ironisk nok er dette utgangspunktet på løypenettet som er merket «grønn løype».

Ståle Hagadokken, daglig leder ved Falck Fagernes, sier at det ikke er første gang selskapet berger biler ut av skiløypene.

– Men å ta feil av skiløypene og vegen på høglys dag, med skispor og skiløpere i traseen, er ikke daglig kost, selv om vi ser at det er mulig å ta feil andre ganger, sier Hagadokken.

Går som regel galt

Slike tilfeller skjer gjerne i mørket. Dagens brede og velpreparerte skiløyper kan uten skispor se ut som en real norsk vinterveg. Det har også skjedd at bilister har tatt veil av bilveger og lysløyper. Det går også som regel galt.

– Så det har skjedd flere ganger i det siste at vi har måttet berge biler ut av skiløyper. Vi har også sett at lastebiler har tatt feil av veg og løyper, spesielt i fjellet, forteller Hagadokken.

– Men det skjer helst når det er mørkt, understreker han.

Teslaen på Beitostølen hadde lagt i veg på høglys dag. Men med en vekt på to tonn, bar ikke den harde, maskinpreparerte løypa vekten av bilen. Da ble det stopp, noe som oppleves som svært flaut for bilføreren.

– Vi snakker om 500 kilos trykk på hvert hjul, sier Hagadokken.

Kuldetrøbbel

Falck har nok å gjøre akkurat nå. Tidligere i vinter var det mye utforkjøringer på grunn av all snøen. Nå er den perioden over, og brøytekantene er høye og faste.

– Men nå kom kulden. De som ikke har bilene sine 100 prosent i orden, får trøbbel når det er ned mot 30 minusgrader. Akkurat nå er jeg på veg til Beitostølen for å starte tre-fire biler. Årsaken til at bilene ikke starter er gjerne dårlige glødeplugger på dieselbiler, tette dieselfilter og dårlig batteri, sier Hagadokken.



Artikkeltags