Gå til sidens hovedinnhold

Store sprekker stenger vegen i flere dager

Artikkelen er over 8 år gammel

Fylkesveg 33 ved Skreifjella i Østre Toten er fortsatt stengt forbi anleggsområdet der man nå bygger tunnel. Årsaken er at det i går ble oppdaget store sprekker i vegen.

- Vi regner med å måtte holde stengt litt lenger, sier prosjektleder Anne Britt Moen i Statens Vegvesen til OA ved 07-tida i morges.

Ved 10-tida kom beskjeden om at vegen vil bli holdt stengt i flere dager.

- Nå er vi i gang med å forberede flytting av masse. Vi snakker med arbeidslaget om hva de bør være oppmerksomme på, opplyser prosjektlederen til OA klokken 13 mandag.

Utvider seg stadig

Sprekkene i vegen ble oppdaget lørdag ettermiddag. Søndag kveld hadde sprekkene utvidet seg noe, og mandag formiddag hadde flere av sprekkene utvidet seg enda mer.

- Det er viktig at vi får kjørt bort masse slik at grunnen ikke blir overbelastet. Vi må tenke sikkerhet både på kort og lengre sikt, sier geotekniker Erik Sloreby.

Verst tenkelige tilfelle er at det dreier seg om hva Moen kaller et «grunnbrudd» altså en utglidning av massene under vegen.

Sloreby og andre geologer i Statens vegvesen er på stedet nå, og har foretatt undersøkelser. Det ser ut til at det er mengden av masse som er kjørt inn i området som er problemet. Anslagene vegvesenet hadde gjort i forkant, gikk på at de kunne kjøre ut 100.000 kubikkmeter fyllmasse på stedet uten at det ville gå ut over vegfundamentet.

Litt vel optimistiske

- Vi har nok vært litt vel optimistiske med beregningene våre. Leira i grunnen tålte mindre enn forutsett, sier Sloreby til OA.

Til nå har de kjørt ut 30.000 kubikk - og problemene har altså allerede oppstått.

Nå skal fyllmassen hentes ut igjen, og kjøres til et annet egnet deponi.

- Først må vi finne et egnet sted som vi kan frakte massen til. Deretter begynner vi å kjøre vekk masse til det får stabilisert seg , forteller geoteknikeren.

Håper å åpne i løpet av uka

«Entreprenøren starter denne bortkjøringen øyeblikkelig slik at man får stabilisert grunnen. Vegen blir stengt inntil grunnforholdene stabiliserer seg, men Statens vegvesen håper vegen kan åpne for trafikk igjen i løpet av uka. Timesekspressen vil i perioden vegen er stengt bruke fv. 33 som normalt ved at passasjerene går forbi stengingsstedet. Andre trafikanter må benytte alternative traseer», heter det i en pressemelding fra Vegvesenet som kom ved 12.30-tida.

Den smale og svingete veien er tungt trafikkert, og ligger i et område med stor rasfare. Vegen skal utvides med rundt 2,5 meter til 8,5 meter. Det kommer også tunnel gjennom Falken naturreservat.

Veiarbeidet startet opp i høst, og den nye veien vil være klar i 2016.

- Sprekkene blir større

Nettbuss frakter passasjerer forbi sperringen så lenge de får lov. Men planlegger Arne Leikvoll i Nettbuss, som foreløpig får sende passasjerer til fots forbi stedet, tror ikke det vil vare lenge.

- Sprekkene blir større og større, sier han. Han var selv på stedet ved sjutida i morges, og sier han kunne se at det hadde vært bevegelse siden vegen ble stengt i går.

- Situasjonen blir verre og verre. Jeg har ingen ekspertise på dette, og vet at Vegvesenet ikke tar noen sjanser. Jeg føler ikke at det er utrygt å sende passasjerer forbi til fots, sier Leikvoll.

Jobbet i hele natt

Leikvoll har jobbet med å løse logistikkproblemene stengingen skaper i hele natt.

Enn så lenge får Timeekspressen frakte passasjerene fram til der fylkesveg 33 er sperret, før passasjerene må gå til fots 200 meter forbi stedet der man frykter en utglidning. Fra vegens skulder går vegen rakt ned i Mjøsa.

Så langt i dag har Nettbuss sendt passasjerene med alle de sørgående avgangene forbi Skreifjella.

Over Hadeland

Dersom strekningen stenges også for passasjerer til fots, må Timeekspressen finne en annen rute.

- Jeg regner med at det blir over Hadeland, men det betyr drastisk færre stopp. Det blir på Gjøvik og i rundkjøringa på Reinsvoll, og så ikke flere sier Leikvoll.

Det kan imidlertid se ut som dette ikke vil bli nødvendig.

- Sikkerheten viktigst

OA fikk en kort prat med noen av passasjerene som ble berørt av problemene.

- Det er jo sikkert nødvendig med stengning på grunn av sikkerheten. Det viktigste er sikkerheten og at vi blir tatt godt vare på, sa en av de reisende.

Vedkommende ønsket ikke å ha navnet sitt på trykk.