Stig er byens servicehelt

servicehelt: Stig Furuseth har lært opp mang en gjøvikenser til å like både rå fisk og dyre dråper. Fra venstre: Simon Behrendsen Lien fra HSMAI, Wenche Lynneberg og Stig Furuseth fra «spiseriet», turistsjef Arne Jørgen Skurdal og Benedicte Gilrøy Bøgh fra HSMAI. Foto: Frode Hermanrud

servicehelt: Stig Furuseth har lært opp mang en gjøvikenser til å like både rå fisk og dyre dråper. Fra venstre: Simon Behrendsen Lien fra HSMAI, Wenche Lynneberg og Stig Furuseth fra «spiseriet», turistsjef Arne Jørgen Skurdal og Benedicte Gilrøy Bøgh fra HSMAI. Foto: Frode Hermanrud

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Stig Furuseth trodde han hadde gjort noe alvorlig galt da han ankom restauranten sin og fikk et kamera trykt opp i ansiktet.

Turistsjefen i Gjøvik, Arne Jørgen Skurdal, var muldvarpen da HSMAI (Hospitality Sales & Marketing Association International) overrasket Stig Furuseth på sin «Fans of good service»-turné onsdag ettermiddag. Furuseth er mannen som står bak spisestedene Gamletorvet Spiseri og sushibaren Rødt, hvitt og rått.

Finale i Oslo

Sammen med den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI har Gjøvikregionen gått i bresjen for å løfte fram serviceheltene i reiselivet og næringslivet generelt samt i offentlige instanser. Sommerens «Fans of Good Service»-turné besøker i alt 33 steder i hele Norge. Det kåres en vinner i hver by hvor alle går videre til finalen som er den 17. august i Oslo.

Benedicte Gilroy Bøgh ved HSMAI forteller at servicevinnerne har vært alt fra hotellresepsjonister til taxisjåfører. Til og med en parkeringsbetjent har fått utmerkelsen «Årets servicehelt». I hvilken by denne er stasjonert sier historien imidlertid ingenting om.

Lurt trill rundt

Under påskudd av å ha et høyst ordinært møte med Stig Furuseth, troppet Arne Jørgen Skurdal opp på «spiseriet» med HSMAI-representantene Benedicte Gilroy Bøgh og Simon Behrendsen Lien på slep. Sistnevnte med kamera som rullet og gikk.

Det var en fortumlet prisvinner som etter å ha fått henholdsvis en kameralinse trykt opp i ansiktet og en diplom plassert i neven, måtte summe seg litt for å skjønne hva som foregikk.

– Jeg var sikker på at jeg hadde gjort noe gæli, jeg, men dette var jo stas, sa han smilende mens Gilroy Bøgh foran kameraet ville vite hemmeligheten bak suksessen.

– Hovednøkkelen er gode medarbeidere. Kokkene og servitørene – ja, alle sammen – er vertskap, sa Furuseth som syntes det var ekstra moro at det var den lokale mannen i gata som hadde stått for nominasjonen.

Fått blomster

Formålet med Fans of Good Service er å få flere til å engasjere seg i det holdningsskapende arbeidet og gjennom skjerpet fokus, kompetanseheving og bygging av holdninger og bedriftskultur kunne gi serviceytelse styrket status. Dette gjøres ved å skape oppmerksomhet, entusiasme og engasjement rundt et felles serviceløft lokalt, regionalt og nasjonalt, heter det fra HSMAI.

Også Arne Jørgen Skurdal syntes det var moro at det var Stig Furuseth, som har hatt en del utfordringer med omfattende gravearbeid foran sushirestauranten i sommer, som fikk prisen.

– Dette har jo vært en flott dag! Jeg fikk til og med blomster fra Eidsiva i dag tidlig, strålte en glad og fornøyd servicehelt.

Artikkeltags