Slik unngår du å bli svindlet

ILLUSTRASJONSBILDE

ILLUSTRASJONSBILDE

Artikkelen er over 7 år gammel

De siste ukene har nettbanksvindlere blitt mer aktive mot norske bankkunder. Bankene oppfordrer kundene til å være på vakt.

DEL

Får du epost fra banken din der du blir bedt om å trykke på en lenke, må du ikke trykke på lenken eller fylle ut noe, advarer Knut Kvalheim i Bankenes Standardiseringskontor (BSK).

Allerede ved å trykk på lenken kan kunden i verste fall laste ned et virus, en såkalt trojaner som infiserer PC-en og kan sende informasjon til kriminelle som kan utnytte den.

Hvis en først har trykket på lenken eller gitt informasjon om konto eller kode er det viktig å straks melde fra til banken og sperre bankkort og BankID. Dessuten må PC-en reinstalleres, noe som kan være en stor jobb.

– Vi har ligget lavt når det gjelder nettbanksvindel i Norge, men vi ser at angrepene øker, sier Kvalheim til NTB.

Ny metode

Det er ikke lenge siden OA sist omtalte en ny svindelmetode - den gang på Sparebank 1 side nettsider, der kunder bes om å oppgi sin kortinformasjon.

– Ikke bit på, advarer banken til Dine Penger.

Idet kunden logger seg inn på nettbanken, dukker det opp en pop-up – et skjermbilde legger seg over innloggingsbildet.

Kunden bes om å oppgi sin kortinformasjon: kortnummer, pin-kode, CVC-kode og utløpsdato. Hittil har teksten vært på engelsk.

– Vi vil aldri spørre kunden om å oppgi kortinformasjon på denne måten, sier pressekontakt Christian Brosstad hos Sparebank 1 til Dine Penger.

Kan ramme flere banker

Sparebank1-systemet har 1,4 millioner kunder og 700.000 nettbankkunder. Men Brostad kommenterer til Dine Penger at denne svindelmetoden også kan gjelde flere banker Enn Sparebank1-systemet.

– Foreløpig er det ikke stort volum på dette. Men når slike svindelforsøk dukker opp, er vi opptatt av å informere flest mulig kunder så fort som mulig. Da forhindrer vi at kunder rammes og får kortet tappet, understreker Christian Brosstad til Dine Penger.

Banken fikk tips fra kunder om forsøket, men oppdaget det også selv gjennom sin overvåking.

Flere svindelforsøk

Angrepet mot Sparebank1 er et av flere svindelforsøk mot norske nettbankkunder. I september sendte DNB ut advarsel til sine kunder om forsøk på svindel.

Flere DNB-kunder har mottatt en e-post om at det er problemer med betalinger, og i e-posten bes det om at man skulle bekrefte betalingsdetaljene.

Men e-posten er bare fra noen som forsøker å utgi seg for å være fra DNB. Han påpeker som Christian Brostad at banken aldri vil be om opplysninger som de åpenbart har selv.

– Det er bare å slette mailen og ikke trykke på lenkene, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til Dine Penger.

(©NTB)

Artikkeltags