Samler inn til fattige barn, men useriøse utnytter givergleden

Granskning: Børre Hagen, daglig leder i stiftelsen Innsamlingskontrollen i Norge, ønsker et større engasjement fra politiet/påtalemyndigheten i saker hvor useriøse aktører går igjen og igjen. Arkivbilde

Granskning: Børre Hagen, daglig leder i stiftelsen Innsamlingskontrollen i Norge, ønsker et større engasjement fra politiet/påtalemyndigheten i saker hvor useriøse aktører går igjen og igjen. Arkivbilde

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Telefoninnsamling til «gode formål» skjer fortsatt i stor utstrekning i Gjøvik-distriktet. Innsamlingskontrollene advarer mot useriøse aktører.

Daglig leder og advokat Børre Hagen i Stiftelsen Innsamlingskontrollen i Norge sier han i utgangspunktet bare kan rope ulv, ulv for å advare givere.

Nå vil han ha en større interesse fra politi/påtalemyndigheten i slike saker.

God butikk

I Gjøvik/Toten er det svært ofte gjengangere i bransjen.

Telemarketing-selskap ringer opp folk og spør om de vil gi penger til fattige barn verden over. Mange gir, men hvor havner pengene?

Børre Hagen og hans kolleger i Innsamlingskontrollen ivaretar givernes interesser.

– Det som kjennetegner de useriøse organisasjoner, er at kun en meget liten del av det som samles inn tilfaller formålet. I tillegg er det et gjennomgående trekk at disse organisasjonene heller ikke vil opplyse om de økonomiske forholdene. Vi har ikke kjennskap til hvor mye som samles inn. Men at det er tale om meget betydelige beløp er det liten tvil om.

Ny konkursbegjæring

I slutten av mars ble telefonselskapet Scandinavian Sales slått konkurs av tingretten, etter begjæring fra skatteoppkreveren i Gjøvik.

Skyldig beløp var 1,3 millioner kroner. Kravene mot boet er nå på nesten to millioner kroner.

Nå har skatteoppkreveren i Gjøvik også begjært Mjøsbyene kundesenter konkurs. Selskapet i Prost Bloms gate 32 B i Gjøvik, der hvor TV2-medarbeider ble truet i forbindelse med et innsalg, har restanser på 280.000 kroner.

Det er forskuddstrekk skatt, samt avgifter fra mai/juni i fjor til og med januar/februar i år. Totningen Ronny Undseth står bak selskapet, Han var også daglig leder i konkursrammede Scandinavian Sales.

Politioppgave

Daglig leder Børre Hagen i Innsamlingskontrollen i Norge mener påtalemyndigheten bør se nærmere på de useriøse i bransjen.

– De samme personene går igjen og igjen i disse sakene. Derfor ønsker vi et sterkere engasjement fra påtalemyndigheten. Det må nødvendigvis ikke komme en anmeldelse for å gi grunnlag for etterforskning. Allmenne interesser tilsier en påtalemessig vurdering i slike saker.

Daglig leder Børre Hagen sier de useriøse ofte står bak både organisasjoner det skal samles inn penger for, og selskapene som gjennomfører innsamlingen.

– I flere tilfeller dreier det seg om bedrageri. Næringsvirksomhet skjer under dekke av å være ideell virksomhet.
Hagen forteller om et jevnt sig av henvendelser (klager) på telefoninnsamling knyttet til selskaper i Gjøvik/Toten-distriktet.

Artikkeltags