Gå til sidens hovedinnhold

Ber om mer statlig Leirin-hjelp

Artikkelen er over 3 år gammel

Charterflyplassen Leirin har fått en trang fødsel. Nå ber reiselivet om ny statlig drahjelp for å stable tilbudet på beina.

Stortinget har etter signaler fra Samferdselsdepartementet bestemt at flyplassen i Valdres skal føres videre som en rendyrket charterflyplass. Staten skulle være med og drifte og finansiere Leirin med en nedtrapping fram til utgangen av 2018. Nå søker et nettverk av reiselivsbedrifter i Valdres og Hallingdal om et mer langsiktig opplegg der statlige kroner skal sikre forutsigbarheten de kommende årene.

Direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort leder dette arbeidet, etter at Ivar Odnes fikk fast plass på Stortinget og gikk ut av arbeidet for drift og trafikk på Leirin.

Søker om drahjelp

– Vi har søkt Samferdselsdepartementet om en ordning der staten betaler 90 prosent av utgiftene i 2019, og deretter trappes dette ned med ti prosent årlig fram til vi er selvgående, sier Hovi til OA.

Departementet har bedt Valdres etablere et eget selskap som skal drifte Leirin, og setter dette som et vilkår for å behandle søknaden.

– Det koster rundt åtte millioner årlig å drifte flyplassen. Dette har ikke reiselivet alene mulighet til å dekke, sier Hovi. Derfor ber han og de andre bedriftene i nettverket om en mer langsiktig ordning der flyplassen etter hvert kan bli selvgående med landingsavgifter og andre inntekter. Denne økonomiske forutsigbarheten må ifølge Hovi være på plass før et privat selskap kan overta ansvaret for driften.

Samtaler med Avinor

Onsdag dro et følge fra Valdres, både reiselivsfolk og politikere, til Oslo for å møte Avinor. Hovi sier at de ikke vil gå ut med hvem som er med i det omtalte nettverket som vil overta driften av Leirin. Men det skal dreie seg om rundt 20 bedrifter.

- Vi representerer rundt 5000 sengeplasser, så vi har god kapasitet til å ta imot charterturister fra utlandet, sier Hovi.

Årsaken til at han og andre reiselivsledere tviholder på målet om fortsatt drift på Leirin, er den korte reiseavstanden fra flyplassen til reisemålet. Hovi er overbevist om at dette er et klart konkurransefortrinn i arbeidet med å få blant annet kinesiske turister til Leirin og nærområdene.

Men det er langt fram. I 2017 hadde Leirin 1818 passasjerer, alle charterturister fra England.

– Må ha trua

– Men vi har jo trua på Leirin, ellers hadde vi ikke jobbet for dette, sier Hovi.

Han viser til andre som får det til, uten å ha noe i nærheten av Valdres sin natur og muligheter.

– I Nord-Finland lander det fem charterfly daglig for å tilby turistene aktiviteter og nordlys midt inne i de finske skoger. Hvorfor skal ikke vi kunne få det til, vil som har en charterflyplass midt i området? Se på Trysil og Sälen. De bygger flyplass til 1,1 milliard for på ta imot turistene der. De har bare to og en halv times reise til Gardermoen, påpeker Hovi.

Ukentlig charter

I vinter lander det ett engelsk charterfly hver søndag på Leirin. Flyet kommer på oppdrag fra reiseselskapet Crystal Ski, og har avgang fra Gatwick ved London.

De fleste passasjerene skal til Beitostølen, der de bor ei uke.

– Dette viser at mulighetene er der, sier Hovi. Nå er målet hans at det skal være mulig å ta ned ett fly daglig på Leirin.

– Når finnene klarer fem om dagen, bør vi kunne klare ett, sier Hovi.

Kommentarer til denne saken