Titusener flere turister i Gjøvikregionen – og økningen fortsetter

PRISET: Skibladner-kontoret og Turistregionens selskap fikk i fellesskap Gjøvik Salgs- og Reklameforenings pris for Årets Markedsfører 2016. Fv. Olav Haugen fra Nordea, turistsjef Arne-Jørgen Skurdal, Eva Stø fra Skibladner-kontoret  og Claus Bratlie i Gjøvik Salgs- og Reklameforening.

PRISET: Skibladner-kontoret og Turistregionens selskap fikk i fellesskap Gjøvik Salgs- og Reklameforenings pris for Årets Markedsfører 2016. Fv. Olav Haugen fra Nordea, turistsjef Arne-Jørgen Skurdal, Eva Stø fra Skibladner-kontoret og Claus Bratlie i Gjøvik Salgs- og Reklameforening. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Turisttrafikken i Gjøvikregionen økte mest på Indre Østland i fjor, og årets fire første måneder var enda 14 prosent bedre enn fjoråret.

DEL

Allerede før den mye omtalte Skibladner-effekten kan ha slått inn, var det stor økning i antall reiselivsovernattinger i Gjøvikregionen. 2015 ble det beste året siden statistikken opplevde et naturlig fall da Gjøvik hotell og Vikodden Camping ble oppløst. Gjennom 2015 ble det meldt inn snaut 206.000 overnattinger fra reiselivsbedriftene i Gjøvikregionen. I Skibladners jubelår 2016 steg så antall overnattinger med 21 prosent, til drøyt 250.000.

– I årets fire første måneder fortsatte veksten med 14 prosent opp mot samme periode i fjor. Flere av våre medlemsbedrifter melder at de aldri har hatt så godt besøk før, forteller turistsjef Arne-Jørgen Skurdal i Gjøvikregionen Hadeland Ringerike Reiseliv.

Årets markedsfører

Den prosentvise økningen i Gjøvikregionen var størst av 18 turistregioner på Indre Østland i fjor. Nest størst var økningen for Ringerike/Hole, mens Valdres, som har et vesentlig større totalantall overnattinger, også kunne glede seg over 12 prosent økning.

Turistene finner altså grunner til å besøke regionen. Og nylig fikk turistkontoret og Skibladner-kontoret i fellesskap prisen som Årets Markedsfører i Gjøvik, for arbeidet med å markedsføre Mjøsa og byen.

– I år var juryens jobb unormalt enkelt, heter det fra Gjøvik Salgs- og Reklameforening, som deler ut den tradisjonelle prisen.

Med prisen ønsker de å prise jobben som lå bak TV-suksessen med minutt-for-minutt-sendinger fra Skibladner, og folkefesten som fulgte skipets ferd.

– Både hver og en av prismottakerne, og evnen til samarbeid mellom organisasjonene, ga den effekt vi faktisk var – og fremdeles er – vitne til, skriver juryen.

Utvider tilbudene

– Ting kommer ikke av seg selv, så det er veldig stas at alt arbeidet som ble lagt ned i å få til dette blir satt pris på, sier Skurdal, som er spent på den videre utviklingen i reiselivet i regionen.

– Det er spennende at alle aktørene melder om økt interesse. Det er mange flinke folk som jobber for å lage gode tilbud, og vi begynner å bli synlige her i regionen. Vi har noe å tilby og må jobbe på for å selge det, påpeker Skurdal, som ser at Gjøvikregionen er i ferd med å få enda flere tilbud.

– Vi er veldig glade for at Mjøsmuseet i år har faste omvisninger på alle sine anlegg i sommer, og blir veldig mye mer tilgjengelig for folk. Klatreparken som kommer i år vil også gi et løft i aktivitetstilbudet som gjør regionen attraktiv. Folk reiser jo ikke hit bare for å sitte inne på et overnattingssted, sier turistsjefen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags