Putter penger i potetchipsen

PENGER I CHIPSEN: kampanjeansvarlig Espen Gulbrandsen putter penger i chipsposene fra Kims på Skreia.

PENGER I CHIPSEN: kampanjeansvarlig Espen Gulbrandsen putter penger i chipsposene fra Kims på Skreia. Foto:

Artikkelen er over 9 år gammel

KiMs på Skreia frister kundene med penger for at de skal velge chipsen deres

DEL

Chipsprodusenten legger pengegevinster i tilfeldige chipsposer. "Er det penger i posen?” har KiMs kalt kampanjen, der det er lagt gevinster på til sammen 500.000 kroner i chipsposene. Pengegevinstene er fordelt på 1000 -, 500 -, 200 -, 100 - og 50 -lapper. Største gevinst er 1000-kroner.

- KiMs har lansert en ny potetchips som vi ønsker flest mulig vil prøve. Vi tror en vinnermulighet vil skape positiv oppmerksomhet, og bidra til at flere velger KiMs når de kjøper chips, sier Espen Gulbrandsen, kampanjeansvarlig i KiMs Norge.

Innpakkede penger

Han understreker at matsikkerhet har topp prioritet hos KiMs og at alle pengesedlene er nye og kommer rett fra Norges Bank. De er deretter forsvarlig pakket etter strenge hygieneregler og i næringsmiddelgodkjent plast. Dette ifølge en pressemelding fra Orkla Brands 27.11.

Ifølge tv2nyhetene.no er Kims potetgullfabrikk blant de første til å utnytte den nye markedsføringsloven som ble vedtatt i sommer. Loven gjør det lov å lokke forbrukerne med pengepremier.

Forbrukerombudet var sterkt imot lovendringen og mener denne formen for markedsføring spesielt vil lokke barn og unge til å kjøpe produkter som ikke er sunne.

Ulovlig kampanje?

– Vi kommer til å se på lovligheten av denne kampanjen, både fordi de bruker et såpass stort pengebeløp som tusen kroner for å lokke folk til å kjøpe et produkt som er i seg selv har langt lavere verdi. Barn og unge vil helt klart være en av målgruppene, og i tillegg er det for et produkt som er usunt, sier Bjørn Erik Thon i forbrukerombudet.

Forbrukerombudet er redd denne formen for markedsføring vil spre seg.

– Blir dette vellykket, at Kims selger veldig mange flere potetgullposer, er dette en markedsføringeffekt som kan bli mye benyttet. Man selger altså ikke produktet fordi det har god smak eller har en god pris, men fordi kunden har en mulighet til å vinne tusen kroner. Det er ingen god utvikling, mener Thon.

Han frykter det kan oppstå en situasjon der alle, for å få solgt potetgull eller andre produkter, er nødt til å ha en lokkeeffekt.

Kilder: Pressemelding fra Orkla Brands 28.11.09, og tv2nyhetene.no 28.11.09 klokken 10.43.

Artikkeltags