Ønsker elektrifisering av jernbane

Administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund håper på en ny godskorridor til Sverige.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Godspakke Innlandet er en forsiktig start på noe som vil bli en liten revolusjon. Godspakke Innlandet er ikke bare avgjørende for å sikre konkurransekraft og vekstevne til framtidens grønne næringer. Når jernbanen fra Hamar til Kongsvinger elektrifiseres, åpnes en helt ny godskorridor ut av landet. Gods som kommer nordfra får redusert reisetiden med 12 timer når man slipper å kjøre innom Alnabru i Oslo, men kan kjøre rett til Sverige, sier Lahnstein.

Tirsdag gjorde han et forsøk på å få stortingspolitikerne fra Venstre og KrF til å gå for denne pakka. Resultatet vil vise seg senere.

– Det er det enkeltprosjektet i Nasjonal transportplan som vil bety mest for å få flyttet blant annet tømmertransporten fra vei til bane, sier han til OA.

Godspakke Innlandet består, foruten elektrifisering av strekningen Kongsvinger-Elverum-Hamar av nye terminaler på Kongsvinger, Hauerseter (Gardermoen) og Rudshøgda, nye jernbanekryss (tilsving) ved Kongsvinger, Elverum og Hamar samt nye kryssingsspor. Pakka er kostnadsberegnet til 3,6 milliarder kroner.

Artikkeltags