Eksperter mener bilfrie bysentra er veien å gå. Det fikk debatten til å rase på OAs Facebook-side

STORT ENGASJEMENT: Peter Butenschøn mener bilfrie bysentra er eneste vei å gå for å beholde livlige handelssteder med plass til gående og syklister. Artikkelen som ble publisert mandag har skapt stort engasjement på OAs Facebook-side.

STORT ENGASJEMENT: Peter Butenschøn mener bilfrie bysentra er eneste vei å gå for å beholde livlige handelssteder med plass til gående og syklister. Artikkelen som ble publisert mandag har skapt stort engasjement på OAs Facebook-side. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Flere av OA-leserne protesterer på Facebook.

DEL

Parkeringsdebatten i Gjøvik sentrum engasjerer på OAs Facebook-side. OA publiserte mandag en artikkel hvor blant andre arkitekt og byplanlegger Peter Butenschøn tar til orde for at bilfrie bysentra er veien å gå.

Butenschøn får støtte fra Øystein Bull-Hansen, en annen kjent norsk byplanlegger, som i dag er fagansvarlig i Bylivsenteret. Han mener byene er i ferd med å bevege seg mer i retning av oppholdsrom og steder for fritidssysler. Og i dette bildet hører ikke bilen hjemme.

– Erfaringene er utvetydige. Det er dette folk vil ha, mener ekspertene.

Det viser seg at mange er uenige med byplanleggerne, skal vi tro kommentarene på OAs Facebook-side.

«Eksperter må vel være innbyggerne i Gjøvik og her tror jeg de aller fleste vil ha et levende sentrum og da må det være handelsvirksomhet og nok parkeringsplasser», skriver Anne Johnsgaard Foss.

«Det mangler bare en bomring rundt Gjøvik nå, så drar folk utenfor bomringen til Raufoss eller Lena og handler. Og de jubler. Det blir nok bare CC til slutt som overlever. At «ekspertene» sier at det er dette folk vil, hvet jeg ikke hvem de har spørt. De kan jo svare på det selv», skriver Roger Paulsberg.

«Og hvem er «folk» her? Hvor mange er blitt spurt? Og hvem? Ekspertene?», spør Inger Evensen.

«Noe av problemet her ligger at det i planen fra kommunen ikke ligger noe konkret på hva som skal gjøres. Farverikvartalet ligger langt frem i tid og alt annet er bare anbefalinger. Ønsker meg at politikerne kommer med noe konkret», mener Morten Bjerke.

Det er også enkelte som viser støtte til Butenschøn og Bull-Hansens utsagn.

«Sentrum har vært død, selv med biler. Her har jeg tillit til «ekspertene» gitt, særlig dersom man inkluderer kunst og kulturlivet i prosessen. Skapende mennesker som fargelegger og gjør sentrum til et allment møtested for folket», mener Grete Antona Nilsen.

«Det tror jeg er riktig. Men jeg kunne ønske vi kunne sett til Leeds og hvordan man bygde Trinity Shopping der. Masse utvikling der en også tok vare på eksisterende bygg med stort overbygg. Inkluderte restauranter og kulturliv», svarer Kjetil Rosenvold.

«Ikke alle som har lest artikkelen like grundig her?», spør Heidi Grønnerud.

Peter Butenschøn understreker i den nevnte artikkelen at det er viktig å erkjenne at folk kjører til byen, og vil fortsette med dette, men at parkeringen må finne sted ved, og ikke i, sentrumsgatene.

Artikkeltags