TV-aksjonen: Næringslivet skal håve inn bidrag fra «OA-sentralen»

BIDRAR: Næringslivet bidrar i TV-aksjonen med en giverstafett fra «OA-sentralen». Fra venstre: Erik H. Sønstelie (ansvarlig redaktør), Bjørn Iddberg (ordfører i Gjøvik), Espen Østvold (fylkesaksjonskoordinator), Lasse Vingebakken (butikksjef Kiwi Gjøvik), Tony Bekk (distriktsjef Kiwi Vestoppland), Kenneth Myhre (butikksjef Kiwi Reinsvoll), Wiggo Slåttsveen (fylkesaksjonsleder).

BIDRAR: Næringslivet bidrar i TV-aksjonen med en giverstafett fra «OA-sentralen». Fra venstre: Erik H. Sønstelie (ansvarlig redaktør), Bjørn Iddberg (ordfører i Gjøvik), Espen Østvold (fylkesaksjonskoordinator), Lasse Vingebakken (butikksjef Kiwi Gjøvik), Tony Bekk (distriktsjef Kiwi Vestoppland), Kenneth Myhre (butikksjef Kiwi Reinsvoll), Wiggo Slåttsveen (fylkesaksjonsleder). Foto:

16. oktober tjuvstarter TV-aksjonen da det opprettes telefonsentral i OAs lokaler. Her skal næringslivet bruke sine kontakter for betydelige bidrag i TV-aksjonen.

DEL

TV-aksjonen 2018 går til Kirkens Bymisjon. Målet med årets aksjon er å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. Pengene som samles inn skal skape 700.000 møter mellom mennesker i landet. 21. oktober skal bøssebærere gå fra dør til dør for å samle inn penger til formålet. 16. oktober tjuvstarter innsamlingen med en «ringestafett» i OAs lokaler.

– Det er et opplegg der næringslivet går sammen, setter seg ned og ringer rundt til sine kontakter for bidrag til saken. Kiwi er tungt med og vi trenger flere til å være med på stafetten. Vi prøver å få representanter fra alle GLT-kommunene til en skikkelig kraftsamling 16. oktober, forteller fylkesaksjonsleder Wiggo Slåttsveen.

Direkte på OA-TV

Seansen som foregår i samarbeid med Oppland Arbeiderblad i OAs lokaler sendes direkte på våre nettsider. OA-TV skal kjenne på stemningen ved telefonene og bidragene oppdateres fortløpende fra «OA-sentralen».

– Vi har de fem siste årene hatt en giverstafett og går for ny rekord i Gjøvik med OA på laget i år. Vi satser på å sette sammen et slagkraftig lag som kan gjøre en forskjell og skape stor stemning. Kjernen i årets aksjon er å skape menneskesamfunn og samtaler. Denne dagen blir det mange fine samtaler over telefonen, forteller Slåttsveen.

Flere enn hver femte nordmann føler seg ensomme. Kirkens Bymisjons mål er at barn skal delta i minst én fritidsaktivitet på jevnlig basis. Tanken er at de gode møtene kan stoppe det vonde utenforskapet.

Når det lokale næringslivet 16. oktober gjør en innsats for å samle inn penger til formålet vil det også gå litt sport i seansen.

– Det er litt konkurranse i dette. Næringslivet lever av resultater og det pleier å være en intern rivalisering mellom bedriftene hvem som kan samle inn mest. Litt konkurranse til gode formål er bare sunt. I tillegg må vi utfordre de andre rundt Mjøsa. Det er en by på andre siden av Mjøsa vi har lyst til å slå, smiler Slåttsveen.

Bygger holdning og kunnskap

Det er mange måter å være utenfor på. Fra å mangle en seng å sove i, til å være utenfor arbeidsliv eller sosiale fellesskap. Med TV-aksjonen kan Kirkens Bymisjon skape møteplasser med stor betydning for enkeltpersoner.

– TV-aksjonen består av to ting. Det er selve innsamlingen i tillegg til en holdnings- og kunnskapskampanje. Hvert femte år gis det ut midler til formål i Norge. For fem år siden samlet vi inn penger til Nasjonalforeningen for folkehelsen og deres arbeid med demenssaken. Det bidro til å øke kunnskapen rundt temaet og forbedret situasjonen. Det er også mye stigma rundt årets tema. Nå handler det om å skape et åpent samfunn i Norge og lokalområdet vårt, forteller Slåttsveen.

TAR TAK: Næringslivet skal bidra tungt i TV-aksjonen. «ringestafetten» sendes direkte fra OAs lokaler 16. oktober.

TAR TAK: Næringslivet skal bidra tungt i TV-aksjonen. «ringestafetten» sendes direkte fra OAs lokaler 16. oktober. Foto:

Han mener dette er en gyllen mulighet for Norge og Vestoppland til å vokse som samfunn.

– Det er fantastisk å være med på en slik aksjon som retter seg konkret mot samfunnet og hvordan vi definerer oss selv. Her kan vi få håndfaste bevis på at vi er et godt folkeslag om hva slags folk vi ønsker å være. Det handler om å bli sett, om å møtes og noe som har stor innvirkning på vår psykiske helse, forteller Slåttsveen.

Han håper på stor respons fra næringslivet og er glad for at Kiwi er tungt inne i aksjonen.

– Vi er en aktør som skal ta samfunnsansvar. Vi ønsker å ta det ansvaret. For mange er møtet i butikken det eneste kontakten i løpet av dagen. En ser at noen søker kontakt med dem som sitter bak kassen. Alle har på et punkt i livet kjent på disse følelsene om ensomhet og det berører mange, sier Tony Bekk distriktssjef Kiwi Vestoppland.

Artikkeltags