Oops... 1881.no viste seg å være 1891.nu

Firmaet som utgir seg for å være Gule Sider, har åpenbart flere triks på lager. - Skremselstaktikk er viktigste virkemiddel, forteller administrerende direktør Per Fredrik Svedlund i Trygg Handel (bildet).

Firmaet som utgir seg for å være Gule Sider, har åpenbart flere triks på lager. - Skremselstaktikk er viktigste virkemiddel, forteller administrerende direktør Per Fredrik Svedlund i Trygg Handel (bildet). Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Kataloghaien bak Gule Sider (unnskyld, Gyllene Sider) gir seg ikke.

DEL

Hjelpetjenesten Trygg Handel advarer mot www.gyllenesider.nu. De utgir seg for å være «Gule Sider».

– De ringer med skjult nummer, sier de er fra Gule sider og lurer på om du vil videreføre din katalogoppføring fra tidligere år. Om du takker ja, tas dette opp på bånd. På lydfilen skifter selgeren ut ordlyden til «gylne sider». Dette brukes for alt det er verdt. Folk som nekter å betale, blir spurt direkte om de er villige til å ta kostnadene ved en rettssak. Skremselstaktikk er viktigste virkemiddel, forteller administrerende direktør Per Fredrik Svedlund i Trygg Handel - en hjelpetjeneste for næringsdrivende som er utsatt for såkalte kataloghaier.

Etter nyttår

Fysioterapeut Odd Magne Lundby fortalte i OA hvordan han ble lurt av gyllenesider.no. Han har fått henvendelser fra flere kanter av landet etter dette. Mange har også tatt kontakt med Trygg Handel etter oppslaget.

– Firmaet har drevet svært aktivt i Norge første kvartal 2013, forteller Svedlund.

– I det siste har de operert som «gyllenesider». Ved nyttårstider opererte de som 1891.nu, men utga seg for å være 1881.no.

Domenet ”www.gyllenesider.nu” ble opprettet den 16. November 2012, fire dager etter registreringen av domenet 1891.nu. Virksomhetene har samme telefonnummer til kundeservice.

«Hjelper» også svindlede

Det fiffige er at nøyaktig samme telefonnummer også er knyttet til en annen og ganske motsatt «tjeneste» - nemlig en nettside som heter www.svenskvarningslista.se. Denne advarer mot useriøse virksomheter innen telefonsalg. Ved å betale medlemsavgift, skal man bli informert om «kända telefonförsäljare, bluffakturor och blufföretag som bedriver oseriösa verksamheter». Nettsiden angir flere firmaer som bløffevirksomheter, men sier lite om gyllenesider og 1891.

Alle foretagene er registrert med adresse i Solna, Stockholm, der også Eniro, de ekte Gule Sider, har sitt hovedsete.

Stor «industri»

Trygg Handel oppgir at domenene står oppført på navnet Erkki Alkula, en 73-åring. Men dette er trolig ikke hjernen bak virksomheten, forteller Svedlund.

– Det er ikke uvanlig at man bruker navnet til for eksempel et familiemedlem. I tillegg endrer man stadig firmanavn etterhvert som det oppstår problemer. Slik virksomhet omsetter for 1,2 milliarder i Sverige, og vi opplever nå sterk vekst i Norge. Men de fleste kalaloghaiene ringer fra Sverige, forteller Svedlund.

Lovløst territorium

Trygg Handel tar tvistesaker for sine medlemmer, og møter gjerne i forliksråd eller tingrett.

– Vårt sterkeste kort er de samlede vitnemålene til alle som føler seg svindlet på liknende vis.

Det man oppnår er gjerne å slippe betalingskravet. At svindleren får seg en smekk, er det små sjanser for. De opererer nemlig i et slags lovløst vakuum, forteller Svedlund.

– Svensk politi er mer på offensiven enn norsk politi, men for å løse saken for norske næringsdrivende kreves et samarbeid, som ikke ser ut til å eksistere i dag. Vi oppfordrer alle til å anmelde slike saker, slik at myndighetene etterhvert ser omfanget, sier Per Fredrik Svedlund i Trygg Handel.

– Be om skriftlig dokumentasjon

Det er særlig enkelmannsforetak som er utsatt for katalogsvindel. Så lenge man er registrert med egen næringsvirksomhet, har man ikke angrefristen en privatperson kan benytte seg av.

Næringsdrivende bør derfor være ekstra observante på hvem de snakker med, sier Per Fredrik Svedlund i Trygg Handel. Mye er gjort om man følger to tips:

Regel nummer 1: Sjekk nummeret

– Om noen ringer med skjult nummer, er det i 99,9 prosent av tilfellene en useriøs aktør.

Regel nummer 2: Be om skriftlig dokumentasjon

– Selgerens vanlige taktikk er å spørre om du vil videreføre fjorårets katalogoppføring, gjerne med litt rabatt eller muligheten for å legge inn nye søkeord. Be derfor om å få oversendt fjorårskontrakten før du tar stilling til et eventuelt kjøp, sier Svedlund.

Han opplyser at ved å følge Trygg Handel sine hjemmesider, vil man løpende bli orientert om hvilke svindlere som er mest aktive for tiden.

– Vi jobber også med å utvikle en applikasjon for mobiltelefoner, der man automatisk blir advart om man får en oppringning fra en «svartelistet» telefonselger, sier Svedlund.

Artikkeltags