Terningkast 5: NILS HÅKON SANDERSEN (red.) Norske jernbanebilder 2008

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Nye Valdresbanen

DEL

Valdresbanens interesseorganisasjon, Nye Valdresbanen, har i år utgitt boka «Norske jernbanebilder 2008». Det er, som tittelen sier, en bildebok om norsk jernbane. Boka er skrevet og redigert av Nils Håkon Sandersen, kjent valdresbanevenn og -forkjemper fra Råde. På hele 236 sider er det blitt plass til 462 bilder, alle av tog og jernbane i Norge og alle fra 2008. Hensikten er å dokumentere norsk jernbane det året. Planen er nemlig at «Norske jernbanebilder» skal bli en årlig utgivelse.

Boka er delt i to. Første del har ulike temaer, som spesielle banestrekninger og jernbaneprosjekter og bilder fra disse, mens andre del, som er den største, inneholder generelle jernbanebilder fra Norge, ordnet i tidsrekkefølge. Redaktøren må ha hatt en formidabel jobb med å samle inn, redigere og presentere bildematerialet. Tekstene er for øvrig både på norsk, tysk og engelsk, siden redaktøren håper at boka kan glede jernbaneentusiaster over hele verden.

Bildene holder høy fototeknisk kvalitet, og trykken i boka er blitt meget bra. Det avlange bokformatet gir redaktøren mulighet til å la et breddebilde fylle en hel side, noe han har gjort atskillige ganger. Her er tog i by, tog på land, tog på kysten og tog på fjellet. Alle årstider og hele jernbanelandet, til og med Svalbard, er representert. Det finnes også bilder fra Gjøvikbanen og Valdresbanen, blant annet et stemningsfullt bilde av Gjøvik-toget som snor seg gjennom hadelandsk landskap i kveldsmørket, tatt på lang lukkertid.

«Norske jernbanebilder 2008» er blitt et imponerende bokverk. Med denne boka vil alle de som er glad i tog kunne kose seg i flere timer med å studere bilder og lese tekster. Bildene i boka viser ikke bare tog, men også at vi bor i et utrolig vakkert og variert land. Her er det «kalenderbilder» i fleng. På denne måten er «Norske jernbanebilder 2008» også en illustrert Norges-geografi, iallfall for de deler av landet der det går tog.

Så med boka i hånd er det bare å ta plass (i godstolen), lukke ørene og la seg føre på kryss og tvers gjennom jernbane-Norge. God reise!

Artikkeltags