Gå til sidens hovedinnhold

Treg start på julehandelen

Artikkelen er over 4 år gammel

Det er Black Friday som får skylden.

Julehandelen går fortsatt tregt, melder hovedorganisasjonen Virke. Black Friday 25. november får mye av skylden.

Mens den siste uken i november leverte positive julehandelstall som følge av Black Friday, viser Kvaruds julehandelsindeks at omsetningen i uke 48 falt 3,2 prosent fra i fjor.

– Black Friday flytter stadig større deler av julehandelen til siste uken i november. Det sier noe om hvor viktig denne dagen har blitt, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

LES OGSÅ: 1-2-3 så var de vekk

LES OGSÅ: Tok frokosten på handleturen

Brukte mindre på klær og sko

Størst omsetningsnedgang hadde kles-, sko- og veskebutikkene med 9,1 prosent.

For virksomheter innen service og tjenesteyting gikk omsetningen ned med 8 prosent. Videre gikk omsetningen i butikkene innen hus og hjem ned med 3,2 prosent, mens spesialbutikkene omsatte for 2,7 prosent mindre enn de gjorde i sammenlignbar uke i fjor.

Unntaket er mat og drikke og serveringsstedene - de eneste som hadde positiv vekst med en økning på henholdsvis 0,5 og 0,4 prosent sammenlignet med fjoråret.

Handler mer på nett

Det er heller ikke bare Black Friday som spiser av kaka.

– Vi handler stadig mer av varene på nett, spesielt innen kategorier som klær og sko, og det er klart at konkurransen for de fysiske butikkene blir stadig tøffere, sier Stende.

Spesialbutikker og butikker innen mat og drikke har gjort det best de siste fire ukene.

De fysiske butikkene møter også konkurranse fra flere kanter. Vi bruker stadig mer av lommeboka vår på tjenester, også i julen.

– Over 20 prosent av norske forbrukere planlegger å kjøpe tjenester i form av reiser, konserter og andre opplevelser i julegaver i år, forteller Stende. (ANB)

Black Friday flytter stadig større deler av julehandelen til siste uken i november.

Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke

 

Kommentarer til denne saken