Anne Cecilie vant designpris for klær som er verdt å reparere

Anne Cecilie Rinde hedres med internasjonal designpris for sitt bærekraftige undertøy.

Anne Cecilie Rinde hedres med internasjonal designpris for sitt bærekraftige undertøy. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Anne Cecilie Rindes eksklusive og bærekraftige undertøy vant førstepremie i stor internasjonal designkåring.

DEL

Den årlige International Design Awards er en relativt ny men prestisjetung internasjonal kåring av design innen alt fra praktiske forbruksvarer til catwalkdesign. Over 1000 kandidater fra 52 land er vurdert innenfor en rekke kategorier til årets kåring.

Anne Cecilie Rindes undertøy, under merkenavnet Vera & William, er tildelt gullmedaljen i kategorien undertøy.

Den opprinnelige gjøvikenseren har utdannelse fra Esmod International, og hadde i flere år kontoradresse i kunnskapsparken på Kallerud. Nå har hun base i Molde, men har fortsatt delvis studio i Oslo. Rinde har en filosofi om å skape undertøy laget ved ekte håndverk av materialer i høy kvalitet. Hennes plagg blir til i Italia. Hun har en målsetting om å skape plagg man blir glad i, ønsker å ta vare på – og som er verdt å reparere. Bærekraft går nær sagt som en rød tråd gjennom hele Vera & William.

Forbrukerbevissthet

I matveien har fokus på økologisk produksjon og nisjeprodukter slått rot hos forbrukere. Rinde synes ikke forbrukerbevisstheten er like utviklet når det gjelder klær.

– Det snakkes mye om dette, og media skriver om det, men man ser at når folk står der og skal gjøre et valg, stikker det ikke så dypt likevel. Og det er jo handling man skal leve av. Det er hva du legger pengene dine i, som viser de valgene du tar, påpeker designeren og gründeren.

Hun synes det er merkelig at folk er veldig opptatt av hvilken mat vi putter i oss, men ikke hva som finnes i klærne vi har på oss.

– Huden er jo det største organet vi har, sier Rinde.

Nisje

Vera & William har ingen planer om å ta opp kampen mot masseprodusenter. Anne Cecilie Rinde trives utmerket som nisjeprodusent. Faktisk prøver hun å gå ned i antall fysiske forhandlere.

– I starten så var det nok slik at man fokuserte veldig på vekst. Så brukte man mer penger og solgte mer, men resultatet ble dårligere, erkjente Rinde.

Hun konkluderte med at det var bedre å være liten og kvalitetsbevisst. Mer og mer salg har flyttet seg over på nett, og søkende forbrukere finner fram til Vera & William fra alle steder i verden.

– Jeg tror at det er en endring på gang, at flere gidder å undersøke litt hva som finnes der ute, sier Rinde, som støtter opp om den årlige Fashion Revolution Week og hasjtaggen whomademyclothes, en verdensbevegelse som oppsto etter kollapsen i en klesfabrikk i Bangladesh i 2013. 1138 mennesker omkom og 2500 ble skadet, og fabrikken ble beskrevet som en ren dødsfelle.

– Bransjen er ganske dirty

– Det er utfordrende at verdikjeden i klesproduksjon er veldig lang. Og bransjen er ganske dirty. Veldig mange kjøper seg for eksempel inn på lister for å kunne flagge med noen «grønne» produkter, som en slags coverup for 90 prosent av det andre de driver med. Det er grunn til å stille spørsmål både til seg selv og andre om hva man faktisk er med på å finansiere med de valgene man tar, sier Anne Cecilie Rinde.

Celebert selskap

International Design Awards deles ut i USA senere i år, og Rinde er i celebert selskap. Navn som Christian Louboutin og Rag and Bone, er blant andre merker som hedres i år. Noen år tilbake vant Marius Andresen og K8 pris i den samme kåringen for produktdesign av lampen Bell.

– Veldig morsomt, synes den utflyttede gjøvikenseren om å bli hedret for sitt design og brand i et slikt selskap.

Artikkeltags