Pengetrøbbel truer rekordforsøk med Nammos rakettmotor

SUKSESS: Nucleus er resultatet av ti års forskning på Nammo. Raketten er 9 meter lang og veier 800 kilo.

SUKSESS: Nucleus er resultatet av ti års forskning på Nammo. Raketten er 9 meter lang og veier 800 kilo.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Torsdag 27. september ble Nammo Nucleus skutt opp fra Andøya Space Center og ble Norges første romrakett.

– Jeg er veldig lettet, glad og veldig stolt. Dette er en stor milepæl for oss, sa leder Terje Vesterås for romprogrammet til Nammo til OA etter at oppskytingen var konstatert en suksess.

Først i Europa

Alle andre raketter som er sendt opp fra Andøya, har hatt utenlandske motorer. Nucleus-raketten som ble sendt opp fra Andøya Space Center, er utstyrt med norsk motor, utviklet av Nammo på Raufoss.

Som den første raketten i Europa er Nucleus utstyrt med hybridmotor, som både benytter flytende og fast brennstoff.

Hybridrakettmotoren skal være med på mer moro framover, og har også en sentral rolle i Bloodhound SSC, som har som mål å knuse den eksisterende landhastighetsrekorden og kjøre raskere enn 1.000 miles i timen (1.609 kilometer i timen). Det skriver Teknisk ukeblad.

Men det har vært en humpete ferd for det britiske prosjektet som har måttet utsette og stille i bero arbeidet flere ganger på grunn av økonomiske problemer. Nå er det kniven på strupen:

Selskapet bak prosjektet, Bloodhound Programme Ltd, har gått tom for penger og er satt under administrasjon, meldte de mandag. Prosjektet trenger 25 millioner pund, cirka 270 millioner kroner, for å fullføres. De har noen uker på seg til å reise den nødvendige kapitalen.

Nær mål

Rent teknisk skal prosjektet være nær mål. Ifølge sjefingeniør Mark Chapman er de i ferd med å bevege seg ut av FoU-fasen og inn i den operasjonelle fasen av prosjektet.

Da kan de være klare til rekordforsøk om kun ti måneder dersom økonomien kommer på plass.

Teknisk Ukeblad får opplyst at det ikke er aktuelt for Nammo å bidra med driftsmidler. Det norske selskapets sponsorrolle er å bidra med motorteknologi.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken