Gjøvik-jenta Ingrid Marie om 22. juli-filmen: – Den forteller en historie som har vært umulig å fortelle

HJALP TIL: Ingrid Marie Vaag Endrerud (24) overlevde massakren på Utøya og har hjulpet Erik Poppe med hans film om angrepet.

HJALP TIL: Ingrid Marie Vaag Endrerud (24) overlevde massakren på Utøya og har hjulpet Erik Poppe med hans film om angrepet. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ingrid Marie Vaag Endrerud (24) overlevde massakren på Utøya og har hjulpet Erik Poppe med hans film om angrepet. Hun mener filmen kan få fram hva som skjedde.

DEL

Endrerud var til stede i Berlin, der filmen «Utøya 22. juli» mandag har hatt verdenspremiere.

– Å arbeide med denne filmen har vært en ære, å jobbe med så talentfulle folk. Grunnen til at jeg gjør dette er å fortelle historien som for så mange har vært umulig å fortelle, sier Endrerud.

Ingrid Marie om Poppes 22. juli-film: – Takknemlig for at noen forteller historien 

– Når jeg forteller om mine egne opplevelser, er jeg kun i stand til å fortelle fra en avstand, fortsetter hun.

Endrerud mener filmen kan få fram bedre hva som skjedde og vil vise hva høyreekstremisme kan lede til.

– Dette er hat i sin reneste form, og det må samfunnet stå opp mot, sa hun, til applaus fra salen.

I vekst

Erik Poppe sier han ville lage en film om Utøya for å vise hvordan høyreekstremisme kan se ut.

– Minnet om det som skjedde på Utøya, falmer hos folk, mener han.

Erik Poppes film «Utøya 22. juli» hadde verdenspremiere på den internasjonale filmfestivalen i Berlin mandag.

Under pressekonferansen etter filmen sier Poppe at han ville lage filmen for å minne verden om hvordan høyreekstremisme kan se ut.

– Vi så at minnet om hva som fant sted ute på øya, falmet mer og mer. Jeg møtte overlevende og foreldre, og de delte følelsen av bekymring.

Han påpeker at høyreekstremisme har vært i vekst i Europa, og at dette er en del av konteksten.

– Vi må huske hva som fant sted ute på den øya. Hvordan høyreekstremisme kan se ut.

Overlevende involvert

Tre overlevende fra øya var dypt involvert gjennom alle stadier av produksjonen.

Poppe gjennomførte intervjuer med de overlevende, og de var også til stede under innspillingen og involvert i etterproduksjonen av filmen.

De tre er også til stede under pressekonferansen i Berlin.

Han sier han ville vise filmen fra de unges perspektiv, men at det var vanskelig å få fram historien på film.

– Det som skremte meg, var at hvis jeg tillot for mye improvisasjon ville uttrykket bli vanskelig å detaljere. Derfor var det viktig å skrive et detaljert manus, og jeg ville at skuespillerne skulle holde seg til manuset, sier han.

Poppe sier de øvde hele sommeren i fjor.

– Vi delte opp ulike deler av historien og øvde til slutt alt delene sammen. Så flyttet vi det ut til øya den siste uka med øvelser.

Sendte skuespillerne inn i helvete

– De var der ute i 72 minutter uten at noe skjedde. Jeg ville vise tiden, noe som er vanskelig å vise i filmer. Man kan vise omtrent alt i dag, men tid er vanskelig å beskrive.

En stor del av filmen er spilt inn som én sammenhengende scene.

Han forteller om hvor krevende den 91 minutter lange sammenhengende takningen var for de unge skuespillerne.

– Du sender disse skuespillerne inn i helvete, og de skal være der i 91 minutter.

Han skryter også av en av unge hovedrolleinnehaver, Andrea Berntzen (19), som spiller karakteren Kaja.

– Jeg har aldri stått overfor et slikt talent som Andrea. Jeg syns hun er «absolutely marvelous», sier Poppe.

Kritikk

Manusforfatter Anna Bache-Wiig sier de ville lage en historie som trakk ut essensen i det som skjedde.

– Hadde vi plukket én historie og prøvd å rekonstruere den så nøyaktig som mulig, ville det ha krympet viktigheten av de andre historiene, sier hun.

– Vi diskuterte om vi skulle plukke ut én, to eller tre virkelige historier eller om vi skulle lage fiksjon. Vi bestemte oss for å lage fiksjon av etiske grunner, sier Poppe.

Poppe har fått kritikk for filmen fra overlevende som synes det er for tidlig med en slik film. Han mener det ikke går an å vente til alle synes det er riktig.

– Skal vi vente til alle synes det er riktig tid, er det for sent. Når man ser filmen, dersom det ikke gjør vondt, så er det for sent, sier han.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags