Konkurrentene frykter ikke et stort Coop

ARKIV: Terje Pedersen, ANB

ARKIV: Terje Pedersen, ANB

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Dersom Konkurransetilsynet godkjenner Coops oppkjøp av ICA Norge, vil tre store kjeder dominere dagligvaremarkedet i Norge. Men verken Rema 1000 eller NorgesGruppen frykter svekket konkurranse.

Coop Norge har inngått avtale om å kjøpe aksjene i ICA Norge for 2,5 milliarder kroner. Kjøpet gjelder ICAs dagligvarevirksomhet i Norge, bestående av 553 butikker innenfor kjedene ICA Supermarked, Rimi og Matkroken.

Oppkjøpet forutsetter godkjenning fra Konkurransetilsynet. På landsbasis hadde Coop og ICA Norge ved sist årsskifte en markedsandel på henholdsvis 22,7 prosent og 11,1 prosent. De øvrige store dagligvarekjedene i Norge er NorgesGruppen med en markedsandel på 39,3 prosent og Rema 1000 med en andel på 23,1 prosent.

– Overtakelsen av ICA Norge er et stort og viktig løft for Coop. Det er også den beste løsningen for ansatte, forbrukere og leverandører når situasjonen er slik at ICA avslutter sitt engasjement i Norge, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge.

Han mener oppkjøpet er en god løsning som sikrer butikker i Distrikts-Norge ettersom ICA Norge har mange butikker der Coop ønsker å øke sitt nærvær, for eksempel på det sentrale Østlandet og i Bergens-regionen. Tilsvarende har ICA Norges ulike kjeder færre butikker i regioner der Coop er godt representert i dag.

ICA sier det sto mellom to alternativer for å bedre lønnsomheten for selskapets norske virksomhet: Enten måtte virksomheten kuttes kraftig, eller så måtte selskapet selges.

– Salget av ICA Norge til Coop Norge er den beste mulige løsningen for vår virksomhet i Norge. Den innebærer at flere butikker og arbeidsplasser blir bevart enn om vi skulle drevet videre i en langt mindre skala enn i dag, sier konsernsjef Per Strömberg i ICA Gruppen.

Vil vurdere grundig

Konkurransetilsynet vil vurdere grundig hvilke konsekvenser Coops oppkjøp av ICA Norge vil få for konkurransen i dagligvarebransjen.

– Strukturendringer i dagligvaremarkedet kan få stor betydning for konkurransen og dermed for forbrukerne. Vi vil se på hvordan dette oppkjøpet påvirker konkurransen både nasjonalt og lokalt, sier konkurransedirektør Christine Meyer.

Tilsynet har ennå ikke mottatt en formell melding om oppkjøpet fra kjedene, men har likevel startet saksebehandlingen på bakgrunn av informasjon fra partene.

– Vi er i dialog med partene for å sikre at meldingen inneholder mest mulig av den informasjonen vi trenger for å behandle saken grundig og effektivt, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i tilsynet.

I fjor inngikk ICA og NorgesGruppen en samarbeidsavtale om distribusjon og logistikk. Konkurransetilsynet skulle behandle denne avtalen. Oppkjøpet av ICA fører til at tilsynet stopper behandlingen av avtalen med NorgesGruppen.

Listhaug bekymret

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) sier at hun ikke blir mindre bekymret over konkurranseforholdene i dagligvarehandelen etter at Coop vil kjøpe ICA Norge.

– Denne saken skal nå behandles av Konkurransetilsynet som rette instans. På generelt grunnlag har jeg uttrykt bekymring for konkurransen i dagligvarehandelen, og det som skjer nå endrer ikke min tilnærming til disse spørsmålene, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug i en kort kommentar etter at oppkjøpet ble kjent.

– Betyr lite for REMA 1000

Ole Robert Reitan mener imidlertid at Coops oppkjøp av ICA får lite å si for Rema 1000.

– Vi har alltid vært de små som har kjempet mot de store, og det har gjort oss stadig større. Det skal vi fortsette med, sier Reitan til NTB.

Landets største matvarekjede, NorgesGruppen, tror ikke Coops oppkjøp svekker konkurransen i dagligvaremarkedet – snarere tvert imot.

– Coop vil trolig komme styrket ut av dette, noe som sannsynligvis betyr skjerpet konkurranse, sier Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon i NorgesGruppen til NTB. (©NTB)

Fakta om Coop Norge

  • Coop driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjeder: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop driver også faghandel og byggevarehus.
  • Coop har 22.000 ansatte i Norge.
  • Coop Norge hadde i fjor en omsetning på 39 milliarder kroner.
  • Coop Norge hadde ved sist årsskifte en markedsandel av dagligvarehandelen på 22,7 prosent.
  • Hovedkontor i Oslo.
  • Coop eies av 1,4 millioner kunder gjennom medlemsskap i 106 samvirkelag. (©NTB)

Artikkeltags