Jeanette og Stig starter nettbutikk og bruker soverommet som lager

Gründere: Samboerparet Stig Hammerstad og Jeanette Nybråten skal selge sportstøy til gutter og jenter på nett. Foto: Brynjar Eidstuen

Gründere: Samboerparet Stig Hammerstad og Jeanette Nybråten skal selge sportstøy til gutter og jenter på nett. Foto: Brynjar Eidstuen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Med leiligheten i Oslo som lager, åpner samboerparet sin egen nettbutikk den 28. januar.

– Etter mange år i «vanlige» jobber, hadde vi lyst til å starte noe eget, sier Jeanette Nybråten (27).

Sammen med samboeren Stig Hammerstad (26) har hun startet firmaet Sportmadness, og snart åpner nettbutikkens virtuelle dører.

– Vi har sett i statistikker at flere og flere handler på nett, og derfor fant vi ut at vi ville starte nettbutikk. Valget falt på å selge sportstøy, ettersom det er en bransje som stadig er i vekst, sier Hammerstad.

Lange dager

Ideen har samboerparet ruget på siden april i fjor, og med unntak av å designe nettbutikken har de gjort alt arbeidet selv. Det kan bli lange dager, ettersom begge to har fulltidsjobb.

– Vi har egentlig en regel på at vi skal ha fri etter klokken ni på kvelden, men det er ikke alltid at det funker, sier Nybråten.

Til å begynne med ble forretningsideen holdt hemmelig, men på høsten måtte samboerne fortelle de nærmeste hva som holdt dem så opptatt.

– Vi har fått mye hjelp fra venner og familie etter at vi fortalte om ideen vår, sier hun.

Gründerne er forberedt på lange arbeidsdager også etter at nettbutikken er åpnet, og tar sikte på å pakke og sende alle varene selv.

Varelager i leiligheten

Paret, som er utflyttet fra Nordre og Søndre Land, bor på Jordal i Oslo, og akkurat nå fungerer det ene soverommet som lager.

– Ja, nå er det mye sportstøy hjemme hos oss. Heldigvis kan vi lukke døra til «lageret», ler Nybråten.

Etter hvert vil de flytte varene til et annet lager, og soverommet kan gjenoppta sin opprinnelige funksjon. Nybråten og Hammerstad håper at firmaet vil bli en suksess, slik at de på sikt kan jobbe fulltid i Sportmadness.

Vil bli best

Med flere kjente merkenavn håper paret at sportmadness.no vil bli en nisjebutikk for spreke nordmenn. De vil blant annet være den eneste enkeltstående, norske nettbutikken uten kjedetilknytning som selger herretøy fra merket Casall.

– Hvordan skal dere konkurrere med sportsgigantene?

– Vi ser ikke på de store kjedene som våre konkurrenter. Det er andre nettbutikker innenfor samme bransje som blir konkurrenter for oss. Vi vil derfor ha fokus på å gjøre kundene våre fornøyde med et bredt utvalg innen de merkene vi selger, og med å være gode på kundeservice, sier Hammerstad.

Gründerne forteller at de vil gjøre stas på både faste og nye kunder, og har ambisjoner om å sende en personlig hilsen med hver eneste leveranse.

– Vi vil ikke bli størst, men vi vil bli best på det vi driver med, sier Hammerstad.

Artikkeltags