I gang om et år

Artikkelen er over 13 år gammel

Det første "anbudstoget" på Gjøvikbanen starter 14. juni 2006.

DEL

Det opplyste en gledesstrålende daglig leder i NSB Anbud AS, Arne Fosen, etter at samferdselsministeren i går utpekte selskapet han leder som vinneren av den aller første konkurransutsettingen av norsk jernbanedrift.

Fra da av skal NSB Anbud ta seg av absolutt all persontrafikk på Gjøvikbanen. Det vil skje med ni lokaltogsett av typen NSB type 69, som skal oppgraderes slik at de får en høy grad av komfort. Togsettene blir leid av NSB, og alle skal være like.

– De skal innredes som regiontog med blant annet en stilleavdeling, fortalte Fosen, som lover brukere av Gjøvikbanen 40 prosent mer tog i form av flere avganger og bedre kapasitet. Det blir derimot ikke avganger på faste tider, altså for eksempel fem over annenhver time fra Raufoss.

Det vil kreve 80-90 ansatte å drive persontrafikken på Gjøvikbanen. Disse skal ansettes i NSB Anbud AS, og skal derfor ikke – slik det ofte gjøres i dag – også jobbe på andre jernbanestrekninger. De skal utelukkende arbeide mellom Skøyen og Gjøvik.

Reisende skal få informasjon på en bedre måte ved at NSB Anbud skal tilby en SMS-tjeneste for opplysninger om ruter og anbud. Det blir også en egen nettside for Gjøvikbanen på nsb.no.

– Antallet reisende på Gjøvikbanen har vært for nedadgående i flere år. Ambisjonen vår er å flate ut denne utviklingen og helst få en økning, sier Arne Fosen.

(Papirutgaven har mer om saken)

Artikkeltags