Gå til sidens hovedinnhold

Henrik (17) får fly, men ikke kjøre bil

Artikkelen er over 8 år gammel

Nå er Henrik luftens baron med lappen på mikrofly. Men må fortsatt sitte på passasjersida når han skal ut på biltur.

Torsdag fylte Henrik Gjefle Lauvli fra Nord-Torpa 17 år. Samme kveld tok han sertifikat på mikrofly. 17-åringen fra Nord-Torpa har vært interessert i modellfly i flere år, og for tre år siden bestemte han seg. Han skulle bli flyger. Men til eksamensdagen måtte den vordende flyger ha hjelp av mor og far.

– Det er et paradoks at jeg snart har lov til å kjøre fly alene, men ikke bil, så fatter'n må kjøre meg hit og hjem til Torpa etter at flysertifikatet er i lomma, ler unggutten fra Torpa.

Besto med glans

Torsdag kveld, på selveste bursdagen, ble to års pugging av teori og nærmere 30 flytimer sammen med instruktør Vidar Munkelien belønnet med beviset han har ventet på. Sertifikat på mikrofly.

Den ferske flygeren var naturlig nok et eneste stort smil etter en perfekt landing på Thomlevold flyplass etter å ha bestått den siste flytesten.

– Dette er ordentlig moro. Når jeg får litt flere flytimer kan jeg ta passasjerutsjekk og ha med en passasjer. Fatter'n har tinget på den første turen, sier flygeren fra Torpa som får de beste skussmål av instruktør Vidar Munkelien.

– Henrik er svært moden for alderen, og er en flink og ydmyk elev, roser instruktøren.

Mutter'n var litt bekymra

Mutter'n ble ørlitt bekymret da jeg fortalte at jeg ville ta flysertifikat, men både hun og fatter'n har backet meg opp 100 prosent, sier Henrik og ler. Men fortsatt må unggutten finne seg i å være passasjer i bilen.

– Jeg har så smått begynt å øvelseskjøre, og så har jeg moped, sier han.

Foreldrene er stolte av flygeren sin, og sier at flytimene har Henrik kostet sjøl.

– Ja, han har hatt sommerjobb i tre år, og vært flink til å spare penger han har fått til bursdager og jul, skryter mor Mary Elisabeth.

Sjekkliste

Før unggutten fra Torpa skulle til værs, måtte han gå gjennom en sjekkliste.

– Det er viktig at alt er i orden før vi letter, understreker han og sjekker at alt inne i cockpiten fungerer som det skal. Utvendig er det flaps, høyde- og sideror som får en sjekk før gutta setter seg inn.

Her blir det en liten fagprat og peptalk mellom elev og instruktør.

– Vi skal fly vestover, mer vil jeg ikke røpe her, sier Munkelid og ser på eleven. Instruktøren opplyser at flyet veier 280 kilo og har en cruisefart på rundt 70 knop (135 km/t).

– Du får ha god tur og lykke til, roper mor og far idet sønnen og instruktøren takser bortover rullebanen.

Kommentarer til denne saken