Næringslivet sto i kø for å kreve Rv. 4-satsing: – Dere har ikke verdens dårligste argumenter

GJØVIK-BESØK: Samferdselsminister Jon Georg Dale var torsdag på besøk på Gjøvik, for å diskutere nye riksveg 4.

GJØVIK-BESØK: Samferdselsminister Jon Georg Dale var torsdag på besøk på Gjøvik, for å diskutere nye riksveg 4. Foto:

Næringslivet i Vestoppland hamret løs på samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

DEL

– Vi har mange prosjekter som står i kø. For å få gjennomslag må prosjektene utløse høy nytte for norsk næringsliv, og sånn sett har dere ikke verdens dårligste argument, var Dales konklusjon, etter sitt besøk på Hoff SA torsdag ettermiddag.

Alle argumenter for å få ny riksveg 4-arm i forbindelse med det pågående E6-prosjektet fra Mjøsbrua til Øyer ble i tur og orden katapulert i retning Dale.

Ordfører Bjørn Iddberg, rådmann i Gjøvik kommune Magnus Mathisen, regionens næringsliv med representanter fra Hoff, Hunton og Raufoss Industripark, lokalpolitikere og Dag Arnesen i Byen vår Gjøvik, var alle fyrt opp på alle sylindre for å fremme budskapet: Riksveg 4 må bli en realitet.

– Vi bygger ikke veg bare for å bygge

Og det må skje nå.

– Du må være prioritert i NTP (Norsk transportplan) for å bli tatt opp i vurderingen til Nye Veier sin portefølje, det er ikke bare å hekte seg på et prosjekt. Visse ting må ligge til grunne, så det er en vei å gå, kommenterte Dale, som ble imponert av de fremmøttes iver og tydelige stemme, og kom med føringer til hva de neste skrittene på veien for å få gjennomslag burde innebære.

– Nye Veiers mål er å jobbe med flere sammenhengende prosjekter, til forskjell fra Statens vegvesen, som er en styrke. Vi bygger ikke veg bare for å bygge. Man må se effektene i sammenheng med hverandre, og slik sett argumenterer dere fornuftig, sa Dale.

En ny riksveg 4 vil sikre vekst på begge sider

Seansen fra politikernes side ble innledet av ordfører Bjørn Iddberg, som på sitt karakteristiske vis framsnakket den vestlige beboelsen av Mjøsa.

– Det ligger en enestående mulighet med arbeidet på E6 å bygge ut riksveg 4 på en kostnadseffektiv måte. Vi må utnytte at Nye Veier allerede er til stede, og bruke innsparingen på E6 til å få de til å investere i vår del av prosjektet. Det er viktig for å skape balanse i bildet, for å sikre vekst på begge sider av Mjøsa, og for å binde Gjøvik og Raufoss mer mot Oslo, sa Iddberg.

FØRTE ORDET: Ordfører Bjørn Iddberg var en av mange aktører som ga statsråden noe å ta med seg i kofferten tilbake til hovedstaden.

FØRTE ORDET: Ordfører Bjørn Iddberg var en av mange aktører som ga statsråden noe å ta med seg i kofferten tilbake til hovedstaden. Foto:

Hjelpen må komme nå

Ikke uventet ble industrien i Gjøvikregionen vektlagt. Blant andre av produksjonsdirektør i Hunton, Runar Jakobsen, og Hoff SA sin administrerende direktør, Ingeborg Flønes.

– Effektiv infrastruktur er særdeles viktig for vår bransje, som har 50.000 tonn poteter i omløp årlig. Ny vei her rett utenfor døra vil redusere kostnadene, styrke leveransesikkerheten vår, og det er positivt for miljøet, meddelte Flønes.

– Logistikk blir stadig en større del av totalbildet. Logistikkostnader er en vesentlig konkurransefaktor, og leveransedyktighet er helt avgjørende, kommenterte Jakobsen og tilføyde:

– Å få oss koblet til E6-en er viktig. Forslaget vi framlegger er en kortere vei til målet enn andre alternativer. Vi trenger hjelp nå.

– Vi trenger en firefelts veg

Guttorm Tysnes, regionsjef i Hedmark og Oppland i Norges Lastebileier-Forbund og leder i Veiforum Innlandet, har også vært særs delaktig hele veien i kampen for nye riksveg 4.

– Raufoss er lastebilenes Mekka, og Vestoppland står for store produksjonsverdier, med en total på 40 milliarder årlig. For at Mjøsbyen skal funke slik det er tenkt å funke, som et godt bo- og arbeidsmarked, trengs det en firefelts veg. Ser man på ÅDT-tallet (årsdøgntrafikken, antall biler som passerer et visst punkt i løpet av året, journ. anm), er det ingen tvil om at vi burde ha det.

IVRIG LYTTER: I tur og orden ble Dale servert nødvendigheten av en ny og forbedret riksveg 4, med tilknytning til Nye Veiers pågående E6-prosjekt.

IVRIG LYTTER: I tur og orden ble Dale servert nødvendigheten av en ny og forbedret riksveg 4, med tilknytning til Nye Veiers pågående E6-prosjekt. Foto:

Alle må stå samlet

Vestopplands kamp for å få til det nye riksveg 4-prosjektet, og for å få det tatt med i NTP og samferdselsministerens regning, er på nåværende tidspunkt kun i innledende runde.

For å få gjennomslag, slik undertegnede skjønner det, må det jobbes knallhardt videre med tverrpolitisk enighet, både på kommunalt- og fylkesnivå, industrien må stå samlet som en kompromissløst masse, og det må spilles inn mot regjeringen kontinuerlig med påvist utvikling.

1000 milliarder til vegprosjekter

Forutsigbarhet i prosjektet, reelle prioriteringsmuligheter og nødvendighet er punkter samferdselsminister Dale påpekte, og ut i fra møtet i Gjøvik torsdag ettermiddag, må disse aspektene sies å være huket av for.

Spesielt ordet nødvendighet, som statsråden ikke kunne vektlegge nok, foreligger.

– 1000 milliarder er satt av til veiprosjekter de neste 12 årene, men selv med tidenes mest ambisiøse transportplan må noen prioriteres over andre. Dere har gode poenger, det skal dere ha, men det er steg i prosessen man ikke kan omgå. Det er en prosess man må følge.

Artikkeltags