Nye tog på Gjøvikbanen: Fra høsten kan alle lade mobilen på toget

Nye tog: I starten av september kommer det første Flirt-toget på Gjøvikbanen. Foto: NSB

Nye tog: I starten av september kommer det første Flirt-toget på Gjøvikbanen. Foto: NSB Foto:

Til høsten kommer det splitter nye tog på Gjøvikbanen. Sist det skjedde var ved åpningen i 1902!

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

[HADELAND AVIS]: Banesjefen mener det blir en helt ny hverdag for både passasjerer og personell.

– Vi gleder oss i hvert fall veldig til å ta i bruk de nye togsettene, både ledelsen og de ansatte. Og vi håper og tror at kundene våre også ser fram til dette, sier daglig leder Erik Storhaug.

I begynnelsen av september blir det første Flirt-toget rullet ut på Gjøvikbanen. Deretter kommer det ett nytt hver måned, helt til alle ti togsett er byttet ut innen juni neste år.

Hvert sett har en prislapp på 80 millioner kroner, så totalt sett blir det altså en investering på 800 millioner kroner.

Moderne: Flirt-togene er romsligere, og passasjerene loves en mer behagelig togtur. Foto: NSB

Moderne: Flirt-togene er romsligere, og passasjerene loves en mer behagelig togtur. Foto: NSB Foto:

Strømkontakt til alle

– Det blir mye nytt med de nye togene. Først og fremst er de mye mer moderne og vesentlig større. Med drøyt 100 meter er de over 25 meter lengre enn dagens tog. Det er nesten nøyaktig like mange seter – om lag 275 – men kapasiteten er likevel mye større. Dagens tog kan ta maks 450 passasjerer, mens de nye kan ta godt over 600. Det er mye lysere, luftigere og med større gulvflater, og dermed er det langt flere ståplasser. Mellom Gjøvik og Harestua vil det alltid være sitteplass til alle, men mellom Nittedal og Oslo vil det fortsatt være en del ståplasser i rushtida. Dette dreier seg om noen få tog på morgenen og ettermiddagen, og det vil bli mer komfortabelt også for dem som må stå, mener Storhaug.

Andre nyheter i nytogene er flere og bredere dører, infoskjermer, mindre støy og ikke minst strømkontakt ved alle seter.

Mer enn 30 år gamle

Selv om det ikke har vært helt nye tog på Gjøvikbanen på 115 år, er ikke dagens tog riktig så gamle.

Kontakt: Med stømkontakter ved hvert sete kan man lade mobilen underveis. Foto: NSB

Kontakt: Med stømkontakter ved hvert sete kan man lade mobilen underveis. Foto: NSB

– Men de eldste er over 30 år gamle. Jeg mener de er fra 1983–84. De fleste av settene vi har er produsert da. De har nok gått noen runder rundt jorda, for å si det sånn. Togene har vært ganske stabile de siste to-tre årene, blant annet fordi vintrene har vært snille med oss. Men de nye togene er mye mer hardføre mot kulde og snø. Blant annet fordi utstyr og komponenter som ventiler og hydraulikk er innelukket oppå taket. Ikke under toget som i dag. Dermed blir det mer beskyttet, sier Storhaug.

Personellet på Gjøvikbanen er i full gang med opplæring, og om noen år kan de kanskje glede seg over ytterligere to nye Flirt-tog.

– Hvis vi får på plass infrastrukturen og kan kjøre timesavganger til Gjøvik, blir det to tog til. Men dette ligger uansett litt fram i tid, sier Storhaug.

Artikkeltags