Gjøvikbanen øker

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Gjøvikbanen hadde en vekst i antallet passasjerer på åtte prosent i sommer i forhold til i fjor.

DEL

Ifølge Margareth Nordby, direktør i NSB Anbud AS, viser både juli og august en vekst på åtte prosent på tellepunkt Jaren. NSB Anbud overtok som kjent kjøringen på Gjøvikbanen 11. juni.

Og i juni, juli og august var det henholdsvis 12.405, 15.474 og 16.912 passasjerer

På tellepunkt Hakadal hadde NSB Anbud henholdsvis 37.109, 37.959 og 48242 i de tre sommermånedene. For Kjelsås ble tilsvarende passasjertall 58.129, 53.588 og 78.156.

Vi har ingen sammenlikningsgrunnlag for Hakadal og Kjelsås. Vi er fornøyd med trafikkutviklingen og resultatene så langt, men er spent på høsten, påpeker Nordby.

Hun er samtidig tilfreds med punktligheten på banestrekningen:

Vi har oppnådd målet for operatøravhengig punktlighet på 97 prosent i juli og august. Vi har også oppnådd målet for operatøravhengig regularitet på 99 prosent i juli og august, opplyser hun.

NSB-sjefen mener samtidig at Gjøvikbanen blir stadig bedre. Hun forteller at NSB Anbud AS jobber med konkrete tiltak for å møte kundenes ønsker. Dette gjelder blant annet montering av rullegardiner i alle togsett, en fleksibel stilleavdeling som skal benyttes på enkelte avganger, spotlights som gir mulighet for dempet belysning i stilleavdelingene og justering av de innvendige dørene slik at de blir stående igjen når toget går. Stolene i den permanente stilleavdelingen skal også snus slik at alle setene står samme vei.

Vi har hatt møte med Gjøvikbanens brukerforening/brukergrupper hvor blant annet disse tiltakene ble diskutert.

Artikkeltags