Klart for gratis lån av elsykkel

KLARE TIL UTLÅN: Arne Evensen og Bjørnar Kruse har 17 elsykler klare til utlån til Gjøviks innbyggere.

KLARE TIL UTLÅN: Arne Evensen og Bjørnar Kruse har 17 elsykler klare til utlån til Gjøviks innbyggere. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Onsdag denne uka åpnes det for å melde interesse for å låne en av Gjøvik kommunes 17 elsykler. Er du blant de heldige som får tilslag, kan du ta deg en sykkeltur allerede til helga.

DEL

– I fjor var dette kjempepopulært og hele 386 personer meldte interesse. I år har vi derfor redusert lånetida fra en måned til 14 dager slik at flere får anledning til å prøve ut om elsykkel er noe for dem, sier klima- og miljørådgiver Bjørnar Kruse til Oppland Arbeiderblad.

Påmelding

Onsdag åpner kommunen sin påmeldingsordning. Det skjer via internett, på kommunens hjemmeside.

Her melder du interessen, når du kan tenke deg å låne en av elsyklene og du oppgir en begrunnelse for lånet.

– Vi gjør et utvalg etter når folk har meldt seg på og forsøker å variere i alder og bosted, sier Kruse om hvilke kriterier utvelgelsen skal skje etter.

Opp bakkene

Det er Fjellhallen som administrer låneordningen denne gangen. Nå står 17 elsykler av god kvalitet, klare i tunellen inn til hallen. Det er i Fjellhallen du skal hente og levere sykkelen og eventuelt stikke innom hvis sykkelen trenger reparasjon.

– Dette er solide sykler, den tåler meg, og jeg kommer meg fort oppover bakkene i Gjøvik, sier Fjellhall-sjef Arne Evensen som mener det er et viktig poeng at man som bruker til og fra jobb kommer fram uten å bli utslitt eller drivvåt av svette.

Trim for flere

Poenget med utlånsordningen er å stimulere til flere syklister i Gjøvik. I en by med så mange bakker som Gjøvik, tror han elsykkel er ekstra bra. Flere på sykkel gir flere personer helsegevinst, samt at det er bra for byens miljø.

Kruse viser til internasjonal forskning, gjengitt i av Norsk legeforeningen, som viser at helseeffekten ved sykling på elsykkel er god sammenlignet med å bruke vanlig sykkel eller å gå i motbakke.

De aktuelle elsyklene har en rekkevidde opptil 90 kilometer mellom hver lading, avhengig av hvor mye motorkraft som brukes.

I fjor sa 30 prosent av låntakerne at det var sannsynlig at de kom til å kjøpe seg egen elsykkel.

De har planer om å bygge fem sykkelhotell i Gjøvik 

Ansvaret

– Hvilket ansvar har låneren for sykkelen om den blir stjålet?

Kruse og Evensen kikker litt på hverandre og er åpenbart litt usikre på hvordan forsikringsordningen er, men de har nok svaret på dette klart til fredag da de første syklene trilles ut av Fjellhallen.

Låneordningen gjelder for folk bosatt i Gjøvik kommune.

Privatbilen får enda trangere kår i sentrum 

Artikkeltags