Gjøvik-elever skal diskutere globale problemer i USA

ENGASJERTE: Lena Pernille Marschall (17), Jonathan Syljuåsen Black (17), Amund Bekkelund Bakken (17) og Marie Flatebø (17) skal representere Norge i en konferanse med elever fra 32 andre land i USA.

ENGASJERTE: Lena Pernille Marschall (17), Jonathan Syljuåsen Black (17), Amund Bekkelund Bakken (17) og Marie Flatebø (17) skal representere Norge i en konferanse med elever fra 32 andre land i USA. Foto:

Fire elever fra Gjøvik videregående skole er valgt ut til å representere Norge når elever fra 32 land møtes for å drøfte globale problemstillinger i USA.

DEL

Det er fire elever fra 2. klasse på International Baccalaureate (IB) på Gjøvik videregående som får lov til å representere Norge i Loudoun International Youth Leadership Summit 2019.

17-åringene Lena Pernille Marschall, Amund Bekkelund Bakken, Jonathan Syljuåsen Black og Marie Flatebø er de heldige som får lov til å reise som representanter for hele Norge.

– Det går ut på at unge mennesker kan ta en del i globaliseringen allerede i ung alder, og det legger til rette for gode relasjoner mellom land, og vi kan ha en diskusjon og snakke sammen om temaer selv om vi kommer fra helt ulike kulturer og bor flere timer unna hverandre med fly, sier Amund.

Fordyper seg i temaer

Årets tema for konferansen der ungdom møtes for å diskutere globalisering er «Mind of Nation, Spirit of the World». De deltar allerede i et debattforum med de andre elevene som deltar, og elevene har fått hvert sitt tema hvor de har skrevet om hvordan situasjonen er i Norge. Det har de sendt inn som en forberedelse, og får se hva de andre elevene skriver om sitt land.

– Det er litt rart, og vi føler oss litt heldige når vi har skrevet disse innleggene. Vi har for eksempel skrevet at vi har problemer med at vi har folk på glattcelle, mens andre land skriver at kvinner ikke får kjøre bil for eksempel. Det er ganske store forskjeller på hva som er aktuelle problemer i ulike land, sier Lena.

Amund fikk temaet historisk presentasjon og kollektiv identitet, Jonathan har om politisk frihet, Marie har teamet miljø og klima, mens Lena fikk temaet menneskerettinger.

– Vi er i en ganske privilegert posisjon i Norge, og det setter ting i perspektiv og gjør at vi kan lære mer om andre kulturer og faktiske problemstillinger i verden, forteller Jonathan.

Lærerikt

Elevene skal bo hos vertsfamilier med elever fra en videregående skole i Virginia, i nærheten av Washington D.C. De drar 30. mars og skal være i USA i nesten to uker. De drar sammen med engelsklæreren Dallas Elaine Skoglund som også skal bo hos en vertsfamilie.

I tillegg til diskusjonstemaene skal de på utflukt til blant annet Washington D.C for å besøke The National Museum of American History, og skal delta på andre aktiviteter.

– Vi får lære mye om amerikansk kultur, og skal være mye med vertsfamiliene, sier Lena som gleder seg til å dra på reise til USA.

De alle tror det er mye å lære fra besøket.

– Vi skal diskutere problemer som finnes i verden og selv om vi kommer fra ulik etnisitet og ulike bakgrunner skal vi se ut ifra hverandres perspektiver hvordan vi kan løse disse potensielle problemene, sier Jonathan.

Skal vise fram norsk kultur

Elevene forteller de skal ha en framføring og en utstilling der de skal vise fram den norske kulturen. De skal ha med seg Mariusgenser, russedress og skidress. De skal i tillegg også servere brunost, Smash og Kvikklunsj til de andre landene.

– Jeg tror at for eksempel russetiden er noe mange vet om fra serien «SKAM», og jeg tror mange vil synes det virker veldig gøy, sier Lena.

De er også forberedt på å måtte svare på mange spørsmål om olje når de kommer til USA.

– Vi må sikkert ta litt ansvar for at vi er et veldig rikt land, og mye av grunnen til at vi har kommer dit er på grunn av olje. Så jeg regner nok med at vi må svare litt på det, sier Mari.

– Det er et stort press å skulle representere hele Norge, og at vi påvirker hvordan de andre landene kommer til å se på Norge, legger Jonathan til.

Unik mulighet

Elevene er veldig takknemlige for at de av alle skoler i Norge får muligheten til å dra og treffe folk fra hele verden.

– Det her er en «once in a lifetime opportunity», sier Jonathan.

Hele klassen på IB hadde muligheten til å søke, og elevene forteller at som en del av prosessen av å bli valgt ut i klassen måtte de holde en tale om hvordan de kommer til å takle kulturforskjeller.

– Det er veldig spesielt med tanke på at ingen andre på skolen får muligheten til å dra, foruten oss på IB, sier Amund.

Dette blir tredje gang elever fra Gjøvik videregående får reise for å delta på konferansen, og det er skolen selv som betaler for reisen.

– Vi mener det er verdt det, og er veldig sikre på at disse elevene er gode representanter. De har lagt ned mye arbeid i dette, og er motiverte elever, sier IB-koordinater Molly Thoresen ved Gjøvik videregående skole.

Når de kommer hjem skal de jobbe videre med prosjekter ut ifra det de lærer av besøket.

Artikkeltags