Forbrukerrådet advarer mot Skattelisten.info

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Forbrukerrådet reagerer på at Skattelisten.info bruker Forbrukerrådet i kommunikasjonen for å få folk til å betale regningene sine. Det skriver Forbrukerrådet selv i en pressemelding.

– De bruker et sitat fra oss på regninger og tekstmeldinger til sine brukerne, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

– Det er fri sitatrett, men vi har bedt siden om å slutte med praksisen, fordi dette kan være med på å få folk til å tro at vi har «godkjent» tjenesten. Vi kan ikke garantere at Skattelisten.info følger gjeldende regler, og sitatet fra oss kan være med på å skremme folk til å betale, legger han til.

Skattelisten.info tar seg godt betalt for at du anonymt skal kunne sjekke hva andre eier og tjener, i motsetning til et søk på Skatteetaten.no, hvor du ikke er anonym.

Du skal få vite om pris

Den som driver nettbutikk har ansvar for at du har skjønt at tjenesten koster penger og at du ikke har angrerett. Det er derfor krav om at du skal bekrefte bestillingen med å aktivere en knapp eller funksjon som er merket «bestilling med forpliktelse til å betale» eller liknende.

–  Frem til 18. mars i år så hadde ikke Skattelisten.info tilstrekkelig informasjon om pris eller angrerett. Forbrukerombudet tok derfor kontakt med Skattelisten.info etter spørsmål fra forbrukere, slik at dette ble rettet opp. Men om  forbrukeren til enhver tid får de opplysningene de har rett på, kan bare de vite. Vi ønsker ikke at folk skal bli skremt fra å klage, sier Halsos.

Slik klager du

Ikke betal regningen. Skriv en e-post til Skattelisten.info  support@skattelisten.info hvor du forteller hvorfor du ikke vil betale. Saken kan ikke gå til inkasso når du har klaget. Får du likevel et inkassokrav så klag til inkassoselskapet. Si fra at du ikke vil betale og at du har tatt det opp med skattelisten.info. Legg gjerne ved en kopi av klagebrevet.  Inkassosaken vil da bli avsluttet.

– Løser ikke saken seg, eller inkassobyrået fortsetter å kreve inn pengene, så ikke gi opp.  Ta kontakt med oss, og vi kan vi hjelpe deg, avslutter Martin Skaug Halsos.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken