Forbrukerrådet: – Klipp dette kredittkortet i to

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Direkte kundefiendtlig, advarer Forbrukerrådet.

DEL

(Nettavisen): - Klipp kortet i to, og finn en bank som tar betalt for det lånet du faktisk har. Bankens praksis er direkte kundefiendtlig, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen i en pressemelding.

Planen var å åpne i februar, men allerede nå strømmer kundene på 

Kortet han snakker om er kredittkortet Santander Red fra banken Santander.

– Eneste på markedet

Det Forbrukerrådet reagerer på er at banken krever renter for hele lånet, selv om mesteparten av beløpet er betalt ved forfall.

Etter det de kjenner til er Santander eneste bank på markedet som opererer med denne praksisen.

Artikkelen fortsetter under.

Slik reklamerer Santander for kredittkortet sitt Santander Red.

– Årsrente på 112 prosent

Ifølge testberegninger Forbrukerrådet har gjort, vil et lån på 15.000 kroner hvor du har betalt ned alt bortsett fra 2000 kroner, gi en årsrente på 112 prosent.

Santander er ikke enig i kritikken fra Forbrukerrådet.

– Dette er et av markedets aller gunstigste kredittkort på alle parametre, men om du ikke betaler hele gjelden får du ikke en rentefri periode, sier Cecilie Miller, Internal Communications Manager i Santander, i en kommentar til Nettavisen.

– Du betaler ikke et øre i renter om alt er betalt ved forfall, legger hun til.

Artikkeltags