En kostbar, men sosial hobby

Odd Ekeberg fra Rygge og Nils Magne Gjeitnes fra Hundorp koste seg på årets treff. Her står de foran Nils Magnes Volvo F88 fra 1976.

Odd Ekeberg fra Rygge og Nils Magne Gjeitnes fra Hundorp koste seg på årets treff. Her står de foran Nils Magnes Volvo F88 fra 1976. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Se bildeserie!

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Veteranbiltreff: I helga arrangerte Gammeldurens venner veteranbiltreff for femte gang. Etter et rebusløp i Gjøvik lørdag ble dagen avsluttet i Landåsbygda.

Lastebiler og busser dominerte treffplassen i finværet, og flere utstillere kunne fortelle at det stort sett er yrkessjåfører som har veteranbiler som hobby.

– Jeg har vært i lastebilmiljøet hele livet, og så har det bare fortsatt, sier Odd Ekeberg fra Rygge i Østfold.

La dagboka på hylla

Ekeberg og Nils Magne Gjeitnes, som kommer fra Hundorp i Sør-Fron, forteller at dette er en kostbar og tidkrevende hobby.

– Jeg begynte å føre dagbok over timer og kostnader, men det måtte jeg bare slutte med, sier Ekeberg.

– Ja, det måtte jeg også, legger Gjeitnes til.

De to er blitt gode venner via veteranbilmiljøet og er ikke i tvil om hva det beste med hobbyen er.

– Ja, det må være det sosiale.

På treffet hadde Gjeitnes med seg en Volvo F88 fra 1976. Han forteller at hans far kjøpte den ny, og at den har vært i familien hele tiden.

Ekeberg er også en del av Volvo-gjengen, og viste fram sønnens FB89 fra 1975.

En kunnskapsrik sjåfør

Bussjåfør Per Arne Granum fra Tobru i Gjøvik deler gjerne sin lidenskap for veteranbiler. Selv ankom han treffet i en Scania L55 fra 1962 som han har eid siden 2005.

– Dette var opprinnelig en militærbil, og jeg har restaurert hele både innvendig og utvendig, opplyser Granum.

Så peker han bort på en skinnende sennepsgul og rød buss.

– Skal jeg fortelle deg litt om den også?

Granum er nemlig medlem av Vestoppland Bussveteran, og har sammen med 12-15 andre restaurert en den gamle bybussen fra 1957.

– Den ble innsatt som bybuss to fra 1. august 1957, A-L Gjøvik og Vardal bilruter var eieren. Så tok Oppland bilselskap over i 1965 og hadde den i rute som bybuss fram til 1969. Senere gikk den som skolebuss fram til 1974, sier Granum.

Bussen ble brukt fram til 1984, da ble den plassert i skogen og glemt fram til 1998. Da kom Vestoppland bussveteran på banen og startet restaureringen.

– Vi har brukt rundt 6000 timer og 6 år på å restaurere den, sier Granum.

Og de har fått velfortjent oppmerksomhet for arbeidet. Tre ganger har bussen fått prisen for beste veteranbuss.

Scania-gutta

– Scania, det står høyt. Du har to valg, det er å kjøpe ny eller gammel Scania, sier Bjørn Lund fra Namnå i Hedmark bestemt.

Kompisen Rune Kolstad fra Våler i Østfold kommer bort og sier seg enig. De to er blitt kjent via veteranbilmiljøet, og deler sin interesse for Scania.

– Men det er greit om noen liker Volvo også altså, sier Lund spøkefullt.

Lund er på treffet med en Scania 76 fra 1963. Kolstad har en årgang nyere bil med tømmerklo.

– Denne kjøpte jeg på Glomdal bilsenter i Kongsvinger, men den ble importert brukt fra Sverige i 1971, opplyser Lund.

Han forteller at lastebilen er blitt brukt til å kjøre snøplog i mange år.

Lund, som er på det 46. året som yrkessjåfør, reiser på så mange veteranbiltreff som mulig.

– Vi har vel vært omtrent rundt halve landet, sier Lund til Kolstad som også pleier å få med seg det meste.

– Ja, og vi har vært veldig mye i Møre, sier Kolstad.

Begge understreker at de synes Landåsbygda er veldig trivelig.

Artikkeltags