Bruker den gamle ferga som stupetårn

Stupetårn: Ungdommene storkoser seg når de kan bruke gammelfergen til luftige svev.Foto: Siv Storløkken

Stupetårn: Ungdommene storkoser seg når de kan bruke gammelfergen til luftige svev.Foto: Siv Storløkken

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Flom og hærverk har herjet med den gamle Randsfjordferja. Mens eierne håper på vern, bruker ungdommene båten til stupetårn.

Helt siden Dagmar blåste den løs fra bøyen i romjulen 2011 har MF «Randsfjord» ligget i vannkanten ved Ulsnestangen. Under vårflommen sto den langt under vann.

– Motoren har stått under vann. Det er ikke veldig dramatisk når det er ferskvann, men den trenger jo overhaling, sier Åge Lien.

Vernestatus

I 1989 gikk han sammen med flere og kjøpte fergen fra Gran kommune. Nå har han søkt Riksantikvaren om vernestatus. Skroget er fra 1923, og båten som startet livet på Mjøsa er landets eldste eksiterende pendelferge i stål.

Riksantikvaren er positiv. Flere norske ferger er allerede fredet, blant annet landets eldste eksisterende bilferge, som var i tre, fra 1921.

– Men noe som denne fergen har vi ikke ennå. Det vil fylle et historisk hull, sier Erik Småland ved seksjon for fartøy hos Riksantikvaren.

Lien synes det er hyggelig at staten ser en historisk verdi i båten. Blir det vern, vil den bli tilbakeført til slik den var da den først kom til Randsfjorden fra Mjøsa.

– Før ombyggingen var den en helt annen båt.

Vern uaktuelt per i dag

Å gi vernestatus slik den ligger nå er imidlertid uaktuelt.

– Når vi gir vernestatus må vi også vurdere om eier har de nødvendige ressurser og at dette er et reelt verneprosjekt. Derfor må han få dette fartøyet sikret og hindre videre hærverk, sier Småland.

Han så fergen 15. mai. Allerede da sto den under vann og manglet vinduer.

– Men tilsynelatende er det klinkede skroget intakt.

Også kommunen har bedt om at fergen snarest må flyttes. Lien venter nå på klarsignal fra Oppland fylkeskommune for å få dra den opp til slippen på Horn. Der håper han den kan stå i vinter. Da kan han få full oversikt over skadene.

Leit

Verre enn vannet i fergen som aldri fikk nytt interiør etter restaureringen, er hærverket.

– Det som knuses kan er knust. Det er leit, men dessverre ser noen på dette som moro.

Han ser på det som ekstra utgifter og kostnader, men vil ikke lete etter synderne.

Båten ble kjøpt for 60.000 kroner. Siden har det vært nedlagt tusentalls av arbeidstimer for å få den i god stand.

– Nå blir det fort like mange for å løfte den fram igjen.

– Du blir ikke lei og oppgitt?

– Nei. Jeg skal i hvert fall gjøre et ærlig forsøk.

Det er lenge siden fergen var i bruk, men en periode ble den mye brukt av en stor vennskapskrets.

– Det var en fin båt å bruke for reker og hvitvin på dekk og levende musikk, men det skal en del til for å løfte den fram igjen, minnes Lien.

Artikkeltags