Terningkast 6: THOR GOTAAS: Skimakerne

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Historien om norske ski Gyldendal

DEL

Brumunddølen Thor Gotaas er en dyktig og hardt arbeidende forfatter og folklorist. Han har allerede rukket å gi ut ti bøker, blant annet en interessant bok om taterne – deres historie og skjebne. Han har skrevet om lirendreiere og lurendreiere, landstrykere og vagabonder, han har skrevet lokalhistorie og ikke minst boka Først i løypa – historien om langrenn i Norge. Ei imponerende bok på 450 sider. På bakgrunn av det siste er det ikke mindre imponerende innsats forfatteren har gjort ved å sette seg til skrivebordet å lage ei ny om bok om et tangerende tema, Skimakerne – historien om norske ski, på 417 sider pluss 50 siders vedlegg med kildehenvisninger og en mengde statistikk.

Norge er synonymt med ski. Det har vært registrert rundt 150 skifabrikker i Norge og mye har skjedd siden Simen Rustad laget de første ski på Fåberg i 1882 til de skiene som blir laget på Madshus på Biri i dag. I mellomkrigstida fantes det 80 skifabrikker i Norge, noen i områder man ikke nødvendigvis forbinder med skiløping. I dag er det tre fabrikker igjen; Madshus, Åsnes og Rønning. For vårt lokale publikum har det kanskje spesiell interesse å lese om Madshus, Gjøvik Skifabrikk, Nordre Land skifabrikk og Skreia skifabrikk. Sistnevnte må vi innrømme at vi ikke visste så mye om. Gotaas har gode kunnskaper om opprettelsen av Gjøvik skifabrikk, der ikke minst Olav Hoffsbakkens entusiasme og dyktighet hadde sin betydning. Forfatteren har også fått tilgang på et unikt illustrasjonsmateriale i boka – til og med et aksjebrev fra Gjøvik skifabrikk datert 20. februar 1939.

Forfatteren har spadd opp artig og interessant dokumentasjon om alle Reodor Felgen-typer som hver især har bidratt til utviklingen av norsk skiproduksjon. Han har samlet anekdoter og historier om så vel produksjon av ski, bindinger, skistaver som skismurning – der ambisjonene hele tida har vært å utvikle de forskjellige produkter til det bedre. Og når det gjaldt de aktive skiløperne; finne et forbedringspotensial når det gjaldt å komme først til mål. Konkurransen fabrikkene og skimakerne imellom har vært, og er, like knallhard som kampen utøverne imellom. Det kan tyde på at moralen har vært: Ingenting skal være uprøvd. Vi møter idérike karer med entusiasme og stå-på-vilje – og vi møter også eiere av et par av de største skifabrikker som ikke går av veien for å tjene store penger på den tyske Wehrmacht. Norske skiprodusenter har også levert ski til Sovjetunionens Røde Arme – med rødlakkert overside. Den Røde Arme gikk ikke på blå ski, må vite.

Vi har vært igjennom flere av Gotaas' bøker. I tillegg til å være i besittelse av en enorm teft og vilje til å skaffe seg all verdens nyttig informasjon om de ulike temaer, skriver han veldig godt, han fanger leseren og har sansen for typene og de gode historier. Det man i utgangspunktet skulle tro var ei bok for de mer spesielt interesserte, viser seg å være mer sammensatt enn som så. Skiindustriens historie er mangslungen og interessant. Ok; vi er kanskje litt over gjennomsnittlig skiinteresserte, men likevel.

Som Gotaas sjøl sa da vi møtte ham: Det har vært hardt arbeid – og det blir kanskje ingen bestseller. Men jeg tror ettertida vil takke meg.

Beskjedent sagt. Vi tar i hvert fall av oss topplua for et meget godt stykke arbeid. Et godt julegavetips er det også – som vel å merke bør leses etter skituren.

Artikkeltags