Terningkast 5: JON MICHELET: En sjøens helt – Skytteren

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Forlaget Oktober

DEL

Jon Michelets store verk om Den andre verdenskrig og den innsats de norske sjømennene gjorde om bord på norske handelsskip i årene 1940-1945, viser hvilken stor og avgjørende rolle de norske krigsseilerne spilte under krigen. De rundt 30.000 krigsseilerne ble dårlig behandlet av norske myndigheter etterpå, de kom hjem fra krigen med store sår, fysisk og spesielt psykisk. Å seile ute på det åpne havet, enten alene eller i store konvoier eskortert av allierte krigsskip, var en enorm påkjenning siden båtene stadig sto i fare for å bli senket av tyske ubåter og bombefly. Tre tusen norske sjømenn mistet livet ute på havet, mange av de som kom hjem hadde overlevd torpederinger og grusomme hendelser og var skadet sjelelig for livet. Derfor er bøkene om lettmatrosen Halvor Skramstad fra Rena og hans opplevelser om bord på M/S Tomar i bind 1, og M/T Iberia i bind 2, ikke bare særdeles god underholdning, det er også historieskriving på sitt beste.

Halvor mønstrer på tankskipet M/T Iberia og er med på den livsviktige frakten av flybensin til England. Det er vinteren 1940-41 og de tyske ubåtene gjør store innhogg i de alliertes konvoier. Den 19 år gamle gutten opplevde at skipet hans ble senket i første bind av En sjøens helt, og sterkt forkomne havnet sjøfolkene på Island, der han etter rehabilitering kunne gå om bord på nok et norsk skip. Hvordan det går med tankeren skal ikke røpes, men Halvor og de andre karene (og en kvinne) på Iberia lever i konstant frykt for at en bombe, torpedo eller en liten gnist skal antenne lasten. Da vet de at det er over. Jon Michelet skriver med stor respekt for sjømennene og det liv de lever om bord. Skipet seiler for de allierte og styres av Nortraship, en organisasjon som administrerte de rundt 1000 norske skipene fra London og New York under krigen. Her er klassekampen tydelig, sjømennene slåss for sine rettigheter og opplever underbetaling og at hyren blir trukket for de dagene man sitter i livbåten etter en torpedering. Her er folkene både for og i mot sosialisme og kommunisme, her er en jøde som mener han best kan kjempe mot tyskerne om bord i en norsk båt, og her er også en nordmann som har en tysk kone i Hamburg. Slikt blir det saftige diskusjoner av, og slik får forfatteren fram de ulike politiske sidene som var gjeldende under krigen. Vi følger Halvor Skramstad over Atlanterhavet og opplever hans tvil og redsel. Han har kjæreste i Liverpool, og hvordan vil det gå med henne under tyskerne stadige bombardement der hundrevis av sivile blir drept? The battle of Brittain pågår for fullt, og flybensinen er helt avgjørende for at de britiske flygerne skal kunne slå tilbake tyske Luftwaffe.

Skulle man pirke på noe er det at unge Halvor Skramstad virker litt for moden og reflektert i forhold til alderen, han kunne gjerne ha vært 29 i stedet for 19 år, tanker og uttalelser tatt i betraktning. Vi følger livet hans delvis gjennom dagbok-notater, disse er særdeles lange og utførlige og jeg undres om en 19-åring i virkeligheten ville ha skrevet og tenkt så mye som romanfiguren gjør her, i det virkelige liv. Men dette er velskrevet fiksjon og om enkelte passasjer faller litt lange, er Jon Michelets store verk om krigen på havet likevel så spennende og dramatiske at slikt småpirk blir ubetydelige. Neste bind om Halvor og kameratene hans på havet kommer høsten 2014.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken