Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 4TOM PACHECO Boomtown

Artikkelen er over 6 år gammel

Grammofon

Selv om Tom Pacheco var en norgesvenn før han begynte samarbeidet med Steinar Albrigtsen for over 20 år siden, var det likevel med duoalbumet Big Storm Comin' det virkelig begynte å løsne for amerikaneren. Singelen Robert & Ramona - med Hellbillies-musikere og det hele - som kom på «solooppfølgeren» Luck of angels, var en hit på norske radiostasjoner, noe som gjorde at folk begynte å sjekke ut Pachecos tidligere utgivelser, som den glitrende Tales from the red lake, også.

Tom Pachecos evne til å skrive fengende countryrocklåter med tekster som både er morsomme og samfunnsrefsende er nok mye av årsaken til mannens popularitet. Han er en rev på smarte rim og tekstene hans minner mer om små noveller enn sangtekster.

På Boomtown er det en velkjent Tom Pacheco vi møter. Men selv den nærmeste venn kan bli trøttende, særlig når man føler samtalen går i loop. Litt slik er det med Pacheco også. Han er nesten for mye seg selv, for å si det sånn. Referansene til dagligdagse, «moderne» ting, som linjene They stripped out to a side street, and stole a Pontiac/And stopped at a McDonalds for Colas and Big Mac’s fra Robert and Ramona var noe nytt og spennende for 20 år siden, men etter så mange år kjenner vi triksene hans litt for godt til at effekten blir den samme. I dag blir det også nærmest litt gammeldags å skive om Wikileaks-flyktningen Julian Assange (Julian) og bruken av sosiale medier (Reality's virtually fine og YouTube).

Der han imidlertid treffer blink, er der han er personlig og lar den Mark Twain-aktige tekstforfatteren skinne. På sanger som One more time, Only one more night till touchdown og den artige The Woodstock generation passing on er det håndverkeren som kommer til syne.

Boomtown er et godt album med en drøss fne sanger, men ordene hans griper ikke like mye om seg denne gangen.

Kommentarer til denne saken