Bortsett fra at svenskene har gått ut av tiden, er pianotrioen In The Country på mange måter Norges svar på Esbjørn Svensson Trio. Som svenskene begir pianist og frontmann Morten Qvenlid seg uredd ut på tur, og i sekken har han kun det mest nødvendige - kartet og kompasset lever sitt eget liv.

Slik virker det som utgangspunktet er for In The Countrys samarbeide med Hedmark-vokalisten Frida Ånnevik også. Her går trioen foran med duse hodelykter, og så er det opp til Ånnevik å bestemme retningen og veien videre,

Skogens sang er In The Countrys første album med vokalist. Når vi så forteller at utgivelsen består av tekster av Hans Børli, sier det seg selv at Frida Ånnevik bare måtte få jobben som formidler.

Albumet føyer seg ellers pent inn i rekken av tidligere, klangfulle In The Country-utgivelser. Morten Qvenlids sans for dunkle pianostemninger i tett samspill med bassist Roger Arntzen og trommis Pål Hausken, fungerer helt utmerket i tospann med Hans Børlis nære tekster og Frida Ånneviks karakteristiske måte å formidle dem på.

Morsomt også at trioen denne gangen har fått med seg BJ Cole på pedalsteel. Hans bidrag på Du som bor i mitt blod, som kompletteres med at Ånnevik resiterer før hun begynner å synge, er kanskje albumets beste eksempel på at In The Country virkelig har lyktes med Skogens sang.

Et annet poeng er at jazztrioen med følge lager musikk som kler Hans Børlis tekster godt. Lyrikerens tekster får ofte visefrakken tredd over seg, men her kommer tekstene til skogens mann virkelig til sin rett. Bare sjekk ut den messende Villfugl som både er vakker og skremmende på en og samme gang.

Spennende er det også å høre Frida Ånnevik i en såpass «skakk» setting som dette. Men som på soloplatene sine, viser hun også denne gangen at hun er en av landets fremste tolkere av spennende lyrikk.