Helene Bøksle gjør som mange artistmødre har gjort før henne – hun tar lytteren med inn på barnerommet. På Godnatt, min skatt har hun samlet 15 av sine favorittnattasanger, og resultatet har blitt nøyaktig så vakkert og stillfarent som forventet.

Bøksles fagre og milde stemme er som skapt for nattasanger, og ser man bort ifra den litt klønete teksta på Reodors munnspillballade, gjør hun sammen med musikerene – pianist Sindre Hotvedt i særdeleshet – hederlige og faktisk ganske så «moderne» utgaver av sanger som Trollmors vuggevise, Kvelden lister seg på tå og Byssan lull. Vender man blikket vekk fra barnerommet og tenker rent musikalsk, er Bøksles tolkninger av de svenske visene Jag vet en deilig rosa og den vakre Nu går siste visan utgivelsens mest interessante spor. Det låter selvfølgelig verken storslått eller pompøst dette, det gjør nattasanger sjelden, men litt mer mothaker hadde ikke vært av veien. Det tror jeg verken store eller små lyttere hadde hatt vondt av.