Gå til sidens hovedinnhold

Norge må innføre strengere krav til hurtigladerselskaper

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Utviklingen blant elbiler er et av de mest spennende temaene som har vært innenfor bil og teknologi bransjen. Dette er kanskje ikke så overraskende når elbiler knuser bensin og diesel biler på nesten alle mulige måter. Elbiler i Norge har tatt av de siste årene, der over halvparten av solgte nye biler i Norge i 2020 var elbiler. Dette er en positiv ting å se ettersom dette gir bil produsenter et større insentiv til å øke konkurransen til produksjon av elbiler, som fører til at vi blir kvitt bensin/diesel biler raskere. Samtidig som denne konkurransen har oppstått hos bil produsenter, så er det heller ingen tvil om at dette har begynt blant strømleverandører innenfor hurtigladernettverkene. Dette har ført til positive resultater blant utbygging av flere ladestasjoner, men har også påført til å gjøre noe simpelt som å hurtiglade elbilen til en forvirrende og tidkrevende prosess.

Det første og et av de største problemene man har når det kommer til hurtigladere i dag, er at det ikke er noe mulighet for å betale fysisk med kort. Hver produsent har sin egen app, og her er hvor de fleste problemene starter. Det er ikke problematisk å laste ned 2 eller 3 apper, men når konkurransen har blitt såpass stor og flere bedrifter har fulgt etter. Så har vi fått blant annet apper som Fortum, Ionity, Grønn kontakt, Bilkraft, Circle K, osv. Ikke bare trenger man å laste ned hver av disse appene for å benytte hver av disse, men man må også gå gjennom prosessen i å registrere deg, legge til kort, for å så logge inn med Bank ID. Dette gjør slik at en gjennomsnittlig person må bruke 10 minutter ekstra på å gjøre klar appen før man kan begynne med ladingen. Da kan man se for seg hvor nervepirrende dette må være for en person som ikke er særlig teknisk flink. Nå vil mange påstå at du kan bare ordne deg en ladebrikke som man kan bare tappe på en hurtiglader for å starte, men her kommer det også problemer. Denne brikken koster penger, det finnes ikke en ladebrikke som funker på absolutt alle ladestasjoner og det legger til et ekstra steg som forbrukeren må ta for at disse produsentene skal tjene mere penger. Mange stasjoner har også mulighet for å betale via SMS, men dette koster som regel mye mere, som ikke gjør situasjonen noe særlig bedre. Man kan se for seg hvor kaotisk alt dette ville vært om det hadde blitt innført et slikt system på en vanlig bensinstasjon.

Det andre problemet er at det er altfor vanskelig å se og sammenligne priser blant de forskjellige hurtigladerleverandørene. På en vanlig bensinstasjon er det så enkelt som å se på et stort skilt hvor mye det koster per liter for bensin eller diesel. I tillegg så får man se hvor mye prisen blir mens man fyller. På hurtigladere er det ikke i nærheten av det samme. Hver leverandør har sin egen måte å oppgi pris på og ingen av dem gir deg muligheten til å se hvor mye du betaler før du har endt ladingen. Dette gjør at hver forbruker må gjøre et unødvendig regnestykke for å finne ut prisen. For å forklare dette enkelt, så er det som regel 3 forskjellige måter leverandørene bruker på å gi priser. Det er enten antall kroner per kWh du lader, antall kroner per minutt du lader, eller en kombinasjon av begge. Dette gjør det komplisert for hver eier å forstå hvilken løsning som er rimeligst ettersom det varierer fra elbil til elbil hva som lønner seg best. I tillegg så finnes det hurtigladere med ulik kW effekt som også avgjør hva prisen kommer til å bli.

Det tredje problemet med at disse selskapene har fått så åpent spillerom, er at mange hurtigladere som har blitt bygd, ikke møter opp til standard. Det er et stort antall av hurtigladere man ønsker å bruke som ikke funker som de skal, eller ikke funker i det hele tatt. Siden det heller ikke er noe fysisk betjening til å gi deg hjelpen du trenger, må man ringe kundeservice der man må enten stå i lang telefonkø eller håpe på at kundeserviceavdelingen i det hele tatt er åpen til å begynne med. Dette bidrar igjen med å gjøre hele prosessen i å gjøre noe som skulle vært så enkelt som å få strøm til elbilen, til en nervepirrende prosess.

Det finnes ikke en enkel løsning til hvordan vi kan fikse denne upraktiske prosessen med hurtigladere og det er klart at vi fortsatt har noe å lære av bensin og diesel biler når det kommer til å hurtiglade elbiler. Vi er fortsatt et godt stykke unna for at ladenettverket vårt skal bli bra i Norge og generelt i resten av verden, og det er heller ikke overraskende at regjeringen ikke har kommet fram med større tiltak mot hurtigladerselskapene med tanke på hvor nytt alt dette er, men det er klart at disse selskapene trenger noen reguleringer til å møte opp til en viss standard for å gjøre det mere praktisk for forbrukerne våre.

Kommentarer til denne saken