NHOs medlemsundersøkelse: – Tre av ti sliter med å betale regninger

ALVORLIG: - Dette er sannsynligvis den alvorligste krisen Norge har stått overfor siden andre verdenskrig, sier regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet.

ALVORLIG: - Dette er sannsynligvis den alvorligste krisen Norge har stått overfor siden andre verdenskrig, sier regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet. Foto:

I den tredje medlemsundersøkelsen til Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) svarer tre av ti bedrifter at de sliter med likviditetsproblemer

DEL

NHOs siste medlemsundersøkelse viser at det er stor pengemangel og omfattende permitteringer i bedriftene. I Innlandet har tre av ti bedrifter likviditetsproblemer og over halvparten har allerede gjennomført permitteringer.

– Dette er sannsynligvis den alvorligste krisen Norge har stått overfor siden andre verdenskrig, sier regiondirektør Jon Kristiansen i en melding.

Den tredje medlemsundersøkelsen etter korona-krisen startet for alvor i Norge viser stadig verre tall.

– For en uke siden ble tallene fra NHOs medlemsundersøkelse omtalt som sjokkerende. Da er det vanskelig å finne de riktige ordene denne gangen, sier Kristiansen.

Alvorligst siden 2. verdenskrig

NHOs medlemsundersøkelse for Innlandet viser at 4 av 5 bedrifter har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer av ordre som følge av koronaviruset.

6 av 10 bedrifter har merket at leverandører varsler om forsinkelser eller kanselleringer av leveranser som følge av koronaviruset. 6 av 10 bedrifter har problemer med å levere varer og tjenester på grunn av koronaviruset. Over halvparten av bedriftene har gjennomført permitteringer (helt og/eller delvis) som følge av problemer knyttet til koronaviruset.

3 av 10 bedrifter mangler penger til å betale de regninger som forfaller om kort tid, grunnet koronaviruset (likviditetsproblemer).

– Dette er sannsynligvis den alvorligste krisen Norge har stått overfor siden andre verdenskrig. Oppsummert både for Norge og Innlandet er ordet bekmørkt det som beskriver dette best. Det finnes ikke virkemidler som kan stoppe dette akkurat nå, men vi må alle gjøre det vi kan for å minimere effektene så godt som mulig. Det er nå viktigere enn noen gang at de hjulene som kan holdes i gang, understreker Kristiansen.

Honnør til Stortinget og regjeringen

– Fellesskapet, med Stortinget, regjeringen og helsemyndigheter i spissen, har tatt mange viktige grep for å begrense skadene. Vi må gi regjeringen og Stortinget honnør for det som er gjort, selv om vi alle vet at det fram i tid er behov for å gjøre mer, slik regjeringen har planlagt.

– Og vi må klare å ha to tanker i hodet samtidig. Vi må stoppe spredningen av koronaviruset og alle må følge helsemyndighetenes råd, men uten at det går utover forsyningslinjene, både internt i Norge og over grensen til Norge, sier Kristiansen.

Folkehelseinstituttet anbefaler ikke å iverksette tiltak som innreiseregler og karantene mellom kommuner og landsdeler.

Bekymret over forskjellige regler

– Vi er svært bekymret over det vi hører fra medlemsbedriftene våre. Kommuner praktiserer for eksempel forskjellige regler for smittevern og karantene, og mange går lenger enn de nasjonale retningslinjene. Helsekrisen vi står er i meget alvorlig, men vi må være forberedt på at den økonomiske krisen kommer til å vare lenger enn helsekrisen. Vi må skape trygghet for både helse og

arbeidsplasser – vi må sikre at folk har en jobb å gå til når dette en gang er over. Vi må fortsette å handle varer og tjenester av hverandre! Både bedrifter, det offentlige og folk flest. Offentlige anbud må ikke stoppe opp.

NHOs medlemsundersøkelse viser at situasjonen nå er prekær i så godt som alle bransjer og i absolutt hele landet, som en følge av koronaviruset.

Her er resultatene fra NHOS medlemsundersøkelse 2020:

50 prosent har gjennomført permitteringer – dobbelt så mange som for én uke siden (24 prosent).

77 prosent av bedriftene vurderer fortsatt å permittere utover det som er gjort. I reiselivsbransjen har 87 prosent av bedriftene permittert ansatte, og 73 prosent har permittert mer enn tre fjerdedeler av sine ansatte.

76 prosent av bedriftene innen service og handel har permittert ansatte.

28 prosent av bedriftene planlegger nedbemanning og oppsigelser.

28 prosent av bedriftene har likviditetsproblemer på grunn av koronaviruset, og mangler penger til å betale regninger som forfaller om kort tid. Også her er problemet størst i reiseliv.

82 prosent av bedriftene har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer av ordre som følge av koronaviruset. Opp fra 68 prosent i forrige undersøkelse.

54 prosent har problemer med å levere varer og tjenester, opp fra 42 prosent i forrige undersøkelse.

61 prosent av bedriftene oppgir at leverandørene deres har varslet om forsinkelser eller kanselleringer av leveranser.

Artikkeltags