[Nettavisen:] Strømmetjenesten Netflix har for første gang på over ti år rapportert en nedgang i antallet abonnenter, og på onsdag filleristes aksjen på Wall Street.
Nå advarer selskapet brukere som logger seg inn gratis. Netflix har tidligere har sett gjennom fingrene på passord-deling, siden dette også har bidratt til vekst for tjenesten. Men tapet av abonnenter setter fart i tiltak som skal stanse den svært utbredte praksisen, varsler Netflix i et brev til aksjonærene.
Det kan for eksempel bety at det blir slutt på at din sønns venner låner ditt Netflix-passord eller at innloggingen spres i studentkollektiver.
Ifølge cnbc.com anslår Netflix at lånte passord brukes av mer enn 30 millioner husholdninger i USA og Canada, og mer enn 100 millioner globalt. Det amerikanske nettstedet siterer et brev til aksjonærene, der Netflix erkjenner at spredningen av passord helt bevisst ikke er slått ned på tidligere.
En av tre deler passord
Med den voksende konkurransen fra blant andre Disney Plus, Apple TV+ og Paramount er bildet endret. Nå vil Netflix at brukere må begynne å betale dersom tjenesten benyttes utenfor husholdningen som har betalt abonnementet.
Passord-deling tok av under pandemien, skriver Daily Mail. Særlig folk i alderen 18 til 24 ble dette utbredt, ifølge analyseselskapet Advertising Research Foundation, som forklarer praksisen med kombinasjonen mye fritid og dårlig råd.
Det er anslått at hele 36 prosent av Netflix-brukerne deler sitt passord med minst ett familiemedlem og 13 prosent med en venn de ikke bor sammen med, og abonnementer på Disney+ deles omtrent like mye, skriver Daily Mail.
Strømmegiganten satte nylig opp prisen på sine månedsabonnementer med 1,50 - 2 dollar.
Varsler innskjerping neste år
Ifølge en analyse fra Citigroup, som siteres i i Daily Mail, koster passordeling strømmetjenestene om lag 25 milliarder dollar (220 mrd. kroner) i året i tapte inntekter, hvorav Netflix antas å stå for 6,25 milliarder dollar (55 mrd. kroner).
«Vår relativt høye gjennomslag i husholdningene, kombinert med konkurransen, går utover omsetningsveksten. Delingen av kontoer som andel av betalt abonnement har ikke endret seg vesentlig gjennom årene, men kombinert med den første faktoren, rammes abonnentveksten i mange markeder - veksten under pandemien overskygget dette poenget», skriver Netflix i brevet som siteres av cnbc.com.
Selskapet har rapportert en nedgang på 200.000 abonnenter i første kvartal, og estimert en ytterligere nedgang på 2 millioner abonnenter i andre kvartal. Globalt har Netflic 222 millioner abonnenter.
Cnbc skriver at Netflix i vinter har testet ut metoder for å stanse passord-deling i blant annet Chile og Peru. Selskapet har ikke annonsert en konkret plan for hvordan dette skal løses globalt, men antyder at det kan komme endringer i 2023.
Stuper på børsen
Tallene fra Netflix ble ekstremt dårlig mottatt da de kom sent tirsdag kveld norsk tid. På førhandelen onsdag var Netflix ned hele 26 prosent. Og 45 minutter etter at Wall Street åpnet onsdag ettermiddag norsk tid, var aksjen ned hele 38 prosent.
Netflix har fått skikkelig juling på børsen de siste månedene, og i november 2021 lå aksjeverdien på Netflix på like over 700 dollar. På onsdag etter børsåpning var verdien per aksje bare 217 dollar.
Ifølge CNBC har hele ni selskaper på Wall Street nedgradert Netflix-aksjen etter de skuffende tallene.