Salget av stasjonsbygningene startet allerede rett etter årtusenskiftet, men til nå har stasjonen på Trevatn vært leid ut til privatpersoner, og før dette til jernbanearbeidere.

Det røde lille huset ligger idyllisk til helt nede ved vannet, og vinterstid har mange skigåere vært forbi i skiløypene som kjøres opp mellom skinnegangene. Den nye eieren kan ikke ta toget til hytta, men slipper å gå på ski for å komme fram.

– Det er vei helt fram til eiendommen, opplyser eiendomsmegler Henning Huse i RE/MAX Heimdahl & Partnere, som har fått salgsoppdraget for Bane NOR.

Over hundre år med historie i veggene

Stasjonen på Trevatn har en 120 år lang historie, og var Valdresbanens første stasjon etter Eina. Stasjonsbygningen var av banens minste type, og var en laftet tømmerbygning i to etasjer

Stasjonen hadde også et godshus. Mye av trafikken var til og fra rekreasjonsstedene Trevatn og Wolla.

Både stasjonsbygget og sjøen Trevatna ligger i Søndre Land kommune, men eiendommen har postadresse Reinsvoll i Vestre Toten.

Et vakkert naturlandskap

Trevatn hadde status som stasjon fra 1902, stoppested fra 1. juli 1959 og ble ubemannet holdeplass i 1968.

– Dette er jo et unikt objekt, og som fritidsbolig er en av fordelene at eiendommen ikke ligger i et vanlig hyttefelt. Her er man virkelig for seg selv, og kan nyte den vakre naturen og den fine utsikten ut over Trevatn, sier Huse.

Den gamle stasjonsbygningen inneholder to bad, to soverom og to kjøkken, og tomta er på litt over ett mål. Prisantydningen på eiendommen er satt til 2,3 millioner.

– Boligen er vedlikeholdt, har god planløsning og mange muligheter, sier Huse.