(Nettavisen) Det er kun halvannen uke siden Nettavisen sjekket prisen på 21 typiske julevarer. Hvetemel var en av varene som ble dumpet i pris tidlig i november, mens prisdumping på julemarsipangrisene både med og uten sjokolade (65 gram) fra Nidar lot vente på seg.

3. desember er prisen nesten 50 prosent lavere sammenlignet med prisen hos Kiwi 3. november i år. Fra 23. november til nå har prisen derimot gått ned med 26,5 prosent – fra 18,90 til 13,90 kroner.

Det viser nye priser hos Kiwi og Rema.

– Prisøkning påvirker

– Det er billigere å krige på sesongvarer, fordi man vet når priskrigen slutter. Kriger man på melk og brød, kan priskrigen bli gående, sier NHH-professor Øystein Foros til Nettavisen.

Foros har blant annet studert konkurransestrategier i dagligvarebransjen.

Til sammenligning var prisen på julemarsipangris (65 gram) fra Nidar 16,90 hos Kiwi og Extra 10. desember 2020, men nede i 4 og 4,20 kroner hos Kiwi 10. desember 2019.

– Jeg tror det er tilfeldigheter fra år til år hvilke varer som dumpes i pris, og hvor mye kjedene drar til når de kutter prisene på julevarer, sier Foros.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid tror derimot det handler om prisøkningen bransjen har hatt i år.

– Kjedene og produsentene har økte kostnader, fordi råvarepriser, transportpriser og prisen på emballasje har økt i år. Da er det ikke riktig å dumpe prisene like mye som før, sier han til Nettavisen.

Flere var ned i pris

Nettavisen har sjekket 16 av 21 varer fra pristesten 23. november på nytt. Ti av disse har gått ned i pris.

Marsipanpølser 110 gram fra Nidar har gått ned 19 prosent hos Kiwi og 20 prosent hos Rema 1000. Twist-posten fra Freia har gått ned i pris med 10 prosent hos Kiwi og Rema.

Melis har gått ned minst i pris, kun 30 øre.

Liten prisforskjell er det også på Hamar julebrus, som har gått ned 50 øre på halvannen uke hos Rema og Kiwi. Hos Extra har derimot prisen gått ned 32 prosent – merk at den nye prisen er oppgitt av kjeden selv.

Spår forbrukerflukt til Sverige

Nettavisen har den siste tiden skrevet at det er flere varer det er store prisforskjeller på, hvis vi sammenligner norske og svenske priser. Blant annet er noen av de 63 varene vi sjekket, tre ganger dyrere i Norge enn i Sverige.

Med så store prisforskjeller som vi har sett mellom oss og nabolandet, tror dagligvareekspert Fagerlid at vi vil se en svenskeflukt i desember.

– Når det er så store prisforskjeller mellom Norge og Sverige, tror jeg vi kommer til å se en spenstig svenskehandel i desember. Og det i minst like stor grad som før pandemien, sier han.

Kan endre handlemønster

Julepriskrigen i Norge er likevel godt i gang, og desember er en viktig måned for dagligvarebransjen.

– Vi kjøper mye mat og drikke, samtidig som det er en periode hvor kjedene har mulighet til å få folk til å endre litt handlemønster, sier Fagerlid.

– Folk er vant til å handle i for eksempel Kiwi-butikken ved barnehagen, men nå kan de bli fristet av lave priser på julevarer på Rema.

Han påpeker at kjedene vet at forbrukerne handler mer enn tilbudsvarer når de først går i butikken. De handler gjerne andre ting de trenger samtidig.

– Sesongvarer er lokkevarer, og ganske effektive, sier han.

– Skaper mersalg

Foros trekker fram at det er et paradoks at man kutter prisene på varene det er mest etterspørsel på akkurat nå, slik vi også ser i USA like før Thanksgiving med priskrig på kalkun.

Men samtidig vet kjedene at sesongvarer er i fokus hos kundene, og priskutt på for eksempel julevarer drar oppmerksomhet. Han mener også det er bevisst at de starter å sette ned prisen på sesongvarer allerede i november.

– Vi kjøper mer enn vi ellers ville gjort. Kanskje erstatter ikke julevarene de vi ellers ville kjøpt, men det kan gi mersalg for butikkene, sier Foros, og legger til:

– Jeg betviler at alle klarer å gjemme unna marsipangris til jul, om de kjøper den i november. Vi spiser den opp og kjøper mer.

Foros påpeker også at pristester kan være viktige drivere for priskutt, og det å være billigst er viktig for kjedene – blant annet for å bygge omdømme.

Han sier også at det at kjedene ligger veldig likt i pris, kan være en indikasjon på at de kriger hardt, men kundene betyr det at det ikke har så mye å si hvor vi handler.

– Hyppige prisendringer

Under Nettavisens pristest fredag, tok vi stikkprøver for å sjekke så prisene på nett samsvarte med prisene i butikk – hos Kiwi og Rema 1000. Vi fant ett avvik, men det var i kundenes favør.

Det var 10 øre rimeligere for Fjordland risgrøt på Kiwi-butikken Nettavisen var i, enn prisen på nettsidene deres.

– Det er hyppigere prisendringer før jul, og vi har derfor valgt å legge ut prisene på nettsiden så kundene kan holde seg oppdatert. Det kan være små forsinkelser på nett, når vi setter ned prisene, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

– Julemarsipangris har gått ned med nesten 50 prosent på én måned, og drøye 26 prosent på halvannen uke. Hvorfor dumpes akkurat denne varen så mye før jul?

– Det er tøff konkurranse mellom kjedene før jul, og julevarene er ekstra konkurranseutsatt. Julemarsipangris har blitt presset ned til en svært lav pris som følge av tøff konkurranse, sier Arvin.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge bekrefter at prisen på typiske julevarer har gått ned de siste ukene.

– Hvordan utviklingen blir framover er for tidlig å vite, men det er fortsatt knallhard konkurranse i markedet, sier han.