Ja, vi elsker tilhengere!

Folkefavoritten blant tilhengerne har brems og 1.300 kilo nyttelast. Daglig leder Terje Frydenlund (t.h.) hos Gaupen sammen med  
Jan André Sandaker og Svein Erik Korsbakken.

Folkefavoritten blant tilhengerne har brems og 1.300 kilo nyttelast. Daglig leder Terje Frydenlund (t.h.) hos Gaupen sammen med Jan André Sandaker og Svein Erik Korsbakken. Foto:

Av

Antall tilhengere i Norge nærmer seg 1,4 millioner. Dermed ligger vi på Europa-toppen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisa og alt innhold på nett

(FriFagbevegelse)  Norges største tilhengerfabrikk startet på et kjøkkengulv i 1973. Da det dukket opp to kjøpere til den første hjemmesnekrede hengeren, skjønte Gaupen-gründeren at nordmenn liker hengere.

Siden den gang har det rullet ut 260.000 tilhengere fra fabrikken på Hedmarken. Båthengere, skaphengere, hestehengere, maskinhengere og varehengere både med og uten brems.

– Folk vil ha større og større hengere, sier daglig leder Terje Frydenlund.

Han anbefaler imidlertid alltid folk å sjekke vognkort og førerkort om hva de kan dra etter bilen før de handler henger.

Nordmenn er et folk med mange hengere på tunet og i gårdsplasser. Det skyldes livsstilen med båt og hytte og den konstante oppussingen som krever sin tilhenger.

Antallet tilhengere av ulike slag i nærmer seg 1,4 millioner. Norge ligger dermed på Europa-toppen i å trekke noe etter bilen.  I fjor ble det registrert 58.000 nye norske hengere.

– Fjoråret var rekord både i omsetning og antall, men vi merker godt konkurransen fra lavkostland. Vi må være effektive for å kunne levere til riktig pris. Kronekursen gjør også sitt til at marginene våre krymper, sier Terje Frydenlund. (ANB)

Artikkeltags