Concours d´Elegance

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Nylig arrangerte Klubb Alfa Romeo Norge og Norsk Ducati-forening «Desmodromene Italiensk Dag 2009» på Vålerbanen.

DEL

Blant alle entusiastkjøretøyene som var møtt fram, var det kolbuingen Jan Tore Backe og hans 1961 Alfa Romeo Giuletta Sprint Speciale som ble midtpunktet.

Juryen valgte bilen til Concours d´Elegance. En utnevnelse som eieren forsiktig forklarer som treffets beste bil.

Jan Tore forteller at det i perioden 1957 til 1961 ble produsert 1366 eksemplarer av Giuletta Sprint Speciale. Et uhyre elegant, håndlaget karosseri fra Bertone og svært imponerende prestasjoner gjorde sitt til at Giuletta Sprint Speciale ble en drømmebil for mange på 1950-tallet.

Sprint Speciale ble betegnet som et rullende kunstverk som ikke lignet noe annet på denne tiden.

Eneste i Norge

Da Jan Tore fikk overta denne bilen, hadde en annen Alfa Romeo-entusiast, Berge Bergersen fra Kongsberg, samlet det meste av det som manglet av deler. Det meste av rustsveisingen var også ferdig. Tidligere eier berømmes for å ha vært til god hjelp gjennom hele restaureringen.

Gustav Haugen sørget for at den siste rusten ble fjernet, mens Ola Bekk, en god kamerat i det «italienske bilmiljøet» på Toten, hjalp til med overhaling av motor. Lars Bekk berømmes også for å ha vært til god hjelp.

Karosserideler er håpløst å få tak i til disse bilene. Delene er håndlaget og hver del er stemplet med karosserinummer, forklarer eieren.

Men mekaniske deler finnes. Det som manglet til bilen, klarte Jan Tore å skaffe fra firmaet AlfaStop i England. Man antar at det eksisterer om lag 150 slike biler i hele verden. Noen av dem dukker faktisk opp på nettsidene til australske og sørafrikanske Alfa Romeo-klubber. I Norge finnes det antakelig bare én. Etter en omfattende restaurering er Jan Tore Backes opprinnelig svenske eksemplar stadig å se på vegene i vårt distrikt.

Moderne ytelser

For å spare vekt er panser og bakluke laget i aluminium. Med to doble 40 mm Weber-forgassere yter twincam-motoren på 1290 ccm hele 100 hester og toppfarten på den 850 kilo tunge (lette) bilen ligger på bortimot 200 km/t. Dette er ytelser Alfa Romeo-entusiasten betegner som temmelig friskt på denne tiden.

Da Giuletta Sprint Speciale ble erstattet av Giula Sprint Speciale i 1962, var den smekre karosseriformen beholdt, men motorens volum var øket til 1600 ccm. Om lag 1400 biler ble laget av denne utgaven, fram til produksjonen opphørte i 1965.

Kraftige bremser

Instrumenteringen viser at vi har med en sportsbil å gjøre. Stort Nardi-ratt, sentralt plassert turteller, oljetrykksmåler, oljetemperaturmåler og ampermeter hører selvsagt med i en italiensk sportsbil.

Mens mange av konkurrentene satset på skivebremser på denne tiden, valgte Alfa Romeo en løsning med svære, ventilerte aluminiumstromler med stålinnlegg. Forhjulene er utstyrt med tre bremsepumper og bremseband med en bredde på om lag to tommer!

Radialdekk i dimensjon 155 x 15 var standard. Michelin X og Pirelli Cinturatio var dekk som gjerne ble brukt på disse bilene.

Artikkeltags