(Nettavisen) Norgesgruppen endte fjoråret med et overskudd på 2,9 milliarder kroner, det er konsernets tredje høyeste overskudd noensinne.

Likevel var det en nedgang på en milliard fra året før.

Omsetningen er tilnærmet uendret på 102,7 mrd. kroner. De økte kostnadene og priskutt førte til en nedgang i resultatmargin fra 3,8 prosent i 2021 til 2,8 prosent i 2022, og et årsresultat ned fra 3,9 mrd. kroner i 2021 til 2,9 mrd. kroner i 2022.

– Krevende

– Det har vært et krevende år, med store kostnadsøkninger både på varer, men også transport og strøm, sier kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen Stein Rømmerud til Nettavisen.

Første februar i år valgte Kiwi å holde prisene i ro, men kommunikajsonsdireketøren hevder prisbremsen også var på gjennom 2022, og at det preger resultatet.

– Vi valgte å investere i å bremse prisveksten i fjor. Det preget store deler av året og var kostbart, sier Rømmerud.

– Dette bidro vi til å dempe prisveksten på mat og drikke her til lands, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

Rømmerud sier det har vært en tøff konkurransesituasjon gjennom hele fjoråret.

– Det er en svært tøff konkurranse om lavpriskundene i Norge. Det store prispresset i fjor mener vi var med på å dempe prisveksten og bidratt til at den ble lavere i Norge enn i landene rundt oss, sier Rømmerud.

Både den sterke kostnadsveksten og den tøffe priskonkurransen gjør at selskapet blør, og bidrar til at resultatet for 2022 blir langt svakere enn for året før.

– Vi har aldri opplevd lignende prisøkninger fra leverandørene våre, i tillegg til at vi også fikk økte kostnader i vår del av verdikjeden. Vi har likevel bidratt til å holde prisveksten nede gjennom effektiviseringstiltak, knallharde forhandlinger med leverandørene og videreføring av investeringene i priskutt, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

– Argumentasjonen er hul

Økonomiprofessor Tor W. Andreassen mener det er gledelig at Norgesgruppen tjener penger. Men han mener samtidig at milliardoverskuddet viser at retorikken om at Kiwi - Norgesgruppens største profilhus, som samfunnsansvarlig prispresser, står for fall.

– Resultatene viser at Kiwi, som Norgesgruppens største konsept, tjener penger selv om de fremstår som den aktøren som tar ansvar i vanskelig tider og presser prisene mer enn noen andre. Årsresultatet viser at argumentasjonen om at marginene er svært knappe for lavpriskjeden, blir hul og lite troverdig sier han, og tilføyer:

– Åpenbart er det ikke bare frossenpizza eller «Too-Good-To-Go»- brød på bordet til familien Johansson.

– Hva er forklaringen til milliardoverskuddet?

– Overskuddet på 2,9 milliarder kroner viser først og fremst et godt verdiforslag og effektiv drift. Men det viser også skjevheten i maktforholdet mellom matprodusentene og Norgesgruppen som ofte får bedre innkjøpsbetingelser, og får produsentene til å betale for markedsføring og kampanjer.

– Det må produsentene gjøre for å få anledning til å selge produktene sine solgt gjennom Norges ledende butikk-kjede. Dette er en type drifts-tilskudd som ikke fremkommer i regnskapene, sier han.

– Milliardlønninger

Den ferske årsrapporten viser at konsernsjef Runar Hollevik i fjor mottok en totalpakke på 12 millioner koner.

Hans lønn var i fjor på 8 millioner kroner, opp fra 7,78 millioner kroner i 2021. Hans bonus økte fra 3,48 millioner kroner til 3,57 millioner, mens andre ytelser ble redusert fra 374.000 til 364.000 kroner.

God for over 60 milliarder

Styreleder og storeier Johan Johansson eier sammen med familien 74 prosent av aksjene i NorgesGruppen. Bladet Kapital vurderte i fjor høst den reelle formuen til familien til hele 61,5 milliarder kroner. Johanssons onkel Torbjørn Johansson gikk bort i februar i fjor. Han var fjerde generasjon eier av selskapet.

NorgesGruppen har ifølge hjemmesidene 2140 butikker i hele landet, der 44 prosent er egeneid. Norges desidert største dagligvareaktør har over 40 prosent av dagligvaremarkedet og står bak konseptene Kiwi, Meny, Spar, Joker og Nærbutikken.

I tillegg har konsernet Deli de Luca, MIX og Jafs som servicehandelskonsepter. Om lag 60 prosent av butikkene og utsalgsstedene eies og drives av selvstendige kjøpmenn, hvorav flere er aksjonærer i NorgesGruppen