– 1,3 millioner seere kan miste TV 2-kanalene

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

TV 2 og Get ligger i tøffe distribusjonsforhandlinger, melder bransjenettstedet Kampanje.com.

DEL

[NETTAVISEN:] En storkonflikt mellom TV 2 og distributøren Get er under oppseiling, og partene er i tøffe forhandlinger. Ifølge Kampanje dreier konflikten seg om store penger.

Stridens kjerne er hvor mye Get skal betale TV 2 for å kunne distribuere TV 2-kanalene. Forhandlingsfriten er 31. desember, skriver Kampanje.

Dersom partene ikke innen nyttårsaften har klart å bli enige om en ny avtale kan rundt 500.000 husstander miste tilgang til TV 2-kanalene. Dette rammer anslagsvis 1,3 millioner seere.

Sterk konkurranse

– Get er en veldig stor aktør, med rundt en halv million abonnenter, så dersom det blir konflikt, vil det få konsekvenser for mange. Det er også sånn at TV 2 har snaue 30 prosent av den totale TV-tittingen i Norge. Det er bare NRK som er større. Hvis det blir en konflikt, blir mange rammet, sier kommunikasjonsrådgiver i GimCom Lasse Gimnes til Nettavisen.

– Det er en spesiell tid. En tid hvor strømmingen har kommet sterkt, hvor vi ser at TV 2 har sin Sumo, hvor MTG har sin Viaplay og Discovery har sin D-play, og vi ser multinasjonale aktører som Netflix, HBO og også Prime fra Amazon – bokhandelkjeden er på vei inn – så det er klart at det er en helt annen tid, hvor man har mange alternativer

Get innser at det er et krevende TV-marked, og skarp konkurranse.

– Det er generelt krevende å forhandle nye innholdsavtaler. Norske tv-kunder ønsker å kunne velge det de vil se, og det er viktig for oss å få avtaler som gir mulighet for det. Samtidig må vi sikre at prisen til kundene våre holder seg på et fornuftig nivå, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby til Kampanje.

Distribusjonsinntekter på 750 millioner

TV 2 ønsker ikke å si så mye om forhandlingene.

– Vi er i forhandlinger med Get om en ny distribusjonsavtale, vårt mål er som alltid å komme til enighet innen fristen. Vi kan ikke gå ut med flere kommentarer enn dette, sier kommunikasjonssjef i TV 2 Jan-Petter Dahl til Nettavisen.

Han ønsker ikke å svare på om TV 2 har noen form for beredskap, eksempelvis å tilby gratis Sumo, for eventuelle TV 2-seere som skulle bli rammet.

I mai varslet TV 2s sjefredaktør Olav T. Sandnes de ansatte om at de ville kreve mer penger fra distributørene. Ifølge Kampanje utgjør distribusjonsinntektene rundt 750 millioner kroner årlig i dag.

Krevende TV 2-tid

I TV 2 har de nok å stri med. Kanalen er inne i en omfattende nedbemanningsprosess og skal kutte 350 millioner kroner innen 2020. Kanalen skal kvitte seg med 177 medarbeidere.

I slutten av oktober ble det kjent at 71 personer har fått godkjent sine søknader om sluttpakker. Dermed er det 106 personer som ennå har en uavklart situasjon.

Ansatte har åpent gitt uttrykk for sitt raseri mot TV 2-ledelsen til Nettavisen, og flere ansatte gråter også i fortvilelse over situasjonen de er inne i.

Ansatte konkurrerer mot sjefene sine

Noen har allerede fått beskjed om at de er med videre. Dersom deres stilling fortsatt er innplassert i det nye organisasjonskartet er de ikke med på kompetansekartleggingen

I nyhetsavdelingen skal det nedbemannes med ni personer.

Flere ansatte er også rasende over at deres egne mellomledere som skal vurdere dem, også er de samme som de skal konkurrere mot når TV 2 skal plukke ut hvem som skal være med videre. Noen av dem som er mellomledere i dag er aktuell for reporterjobber.

I vinter førte brudd i forhandlingene mellom Canal Digital og Discovery Networks om en ny distribusjonsavtale til at rundt 1 million husstander – rundt 2,5 millioner seere – mistet tilgang til kanalpakken, skriver NTB

– Kommer normalt til enighet

Seerne mistet dermed tilgang til blant annet TVNorge, Eurosport og Max. Partene ble enige om en avtale etter halvannen uke

Gimnes mener det ikke nødvendigvis blir noen vinnere i konflikten mellom Get og TV 2.

– I slike konflikter vil begge tape på kort sikt. Det er det ingen tvil om. På lang sikt kan en av partene vinne. I en lengre konflikt vil jo føre til at flere kanskje velger strømming raskere enn hva de ellers ville gjort. Sumo er jo allerede veldig stor, og har alt TV 2s innhold samlet. På kort sikt vil en slik konflikt skade begge parter, sier han til Nettavisen.

– Normalt kommer man til enighet, men det har nok vært mye tøffere forhandlinger de siste to årene enn i foregående år. Det endte jo med en større konflikt rett før sommeren, med Discovery og Canal Digital, og der var det snakk om både kabel og parabol. Og Discovery er også veldig stor, med 17-18 prosent av alle TV-tittingen i Norge.

Artikkeltags